Europcar

Europcar is het grootste autoverhuurbedrijf in Denemarken met een marktaandeel van 34% en 40 kantoren verspreid over het hele land. Het bedrijf is bekend bij de meeste Europeanen en dekt sub-merken zoals PS Car Rental, Driveon.net, TaxFreeCars en BookCar.

Uitdaging

Klanten van Europcar moeten de exacte auto's kunnen vinden en boeken die overeenkomen met hun specifieke behoeften en alle beschikbare huuropties en selecties moeten verwerkt kunnen worden in een snelle en gebruiksvriendelijke boekingsstroom.

Het europcar.dk boekingssysteem moet meer dan 7.000 personenauto's, bestelwagens en vrachtwagens, technische specificaties, leeftijdsvereisten en beschikbaarheid op lokale kantoren verwerken. De prijzen moeten constant up-to-date zijn en B2B klanten hebben toegang nodig tot hun eigen specifieke voorwaarden.

Ten slotte wilde het bedrijf de vorige europcar.dk oplossing een nieuw leven inblazen met een nieuw en geoptimaliseerd responsief ontwerp en een digitaal profiel dat past bij de internationale versie - Europcar.com.

Dynamicweb als oplossing

Het nieuwe Dynamicweb boekingsportaal zorgt voor nauwkeurige en actuele e-commerce data door de nauwe integratie met CARLA, het interne boekings- en ERP-systeem van Europcar. De oplossing is ook geïntegreerd in het CRM-systeem van het bedrijf.

Het boekingssysteem gebruikt Angular voor optimale prestaties en geavanceerde zoekfilters en functies, waarmee klanten snel een goede match kunnen vinden door dynamische zoekresultaten weer te geven op basis van de informatie die in de zoekbalk is ingevoerd.

Gebruikersvriendelijkheid is essentieel, wat zich uit in een nieuwe en verbeterde boekingsstroom. Klanten kunnen kiezen of ze hun boeking willen voltooien door in te loggen op hun profiel, door de gegevens handmatig in te voeren of door de snelle boekingsoptie te gebruiken. Europcar kan ook extra aanbiedingen aanbieden als onderdeel van de boekingsstroom om nieuwe cross- en upsales te genereren.

Resultaten

Uit een vergelijking van de laatste drie maanden (april - juni 2017) met dezelfde periode vorig jaar blijkt dat de huidige online omzet op index 116% ligt en naar verwachting zal toenemen, omdat meer B2B klanten het nieuwe boekingsportaal zullen gaan gebruiken. De eerste microsite van de site alleen al genereerde een indrukwekkende opbrengst van 2,4 miljoen DKK gedurende de eerste 12 maanden.

Europcar ondervindt ook een grote SEO-verbetering, die een toename van 17% in organische traffic laat zien, gecombineerd met 18% meer nieuwe bezoekers en uiteindelijk een daling van 20% in het afwijzingspercentage.

Met de nieuwe oplossing kan Europcar eenvoudig nieuwe microsites creëren voor hun belangrijkste klanten met unieke prijzen, producten en boekingsomgevingen, die bijdragen aan de algehele omzetstijging.

Ten slotte werken de twee submerken, taxfreecars.dk en bookcar.dk, op hetzelfde Dynamicweb platform als europcar.dk, met dezelfde sjablonen en integraties, maar met verschillende ontwerpen. De installatie maakt het eenvoudiger om sjabloonwijzigingen en technische updates op alle sites te implementeren - en websitebewerkers kunnen alle websites vanuit één oplossing verwerken, waardoor tijd en middelen worden bespaard. Om dezelfde reden is Europcar nu van plan om de resterende PS Car Rental website zo snel mogelijk naar hetzelfde Dynamicweb platform te verplaatsen.

Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
"Ten eerste was het voor ons belangrijk om onze B2C en B2B klanten een professionele online service aan te bieden die top is! De sleutel tot succes was een verbeterde gebruikerservaring en een succesvolle integratie met onze booking engine en het CRM-systeem, wat we hebben bereikt met de nieuwe oplossing! Het was daarnaast belangrijk dat de visuele identiteit die van ons moederbedrijf weerspiegelde - zonder afbreuk te doen aan ons Deense bedrijfsmodel. De oplossing heeft onze eigen interne werkprocessen intuïtiever en flexibeler gemaakt. We kunnen nu eenvoudig microsites maken voor onze grootste klanten, wat heeft geresulteerd in een aanzienlijke omzetstijging bij de individuele klanten."
- Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
Europcar
Klant
Europcar
Locatie
Denemarken
Segment
B2C, B2B, Marketing, Organization
Website
www.europcar.dk
Partner
Novicell

Soortgelijke cases