B2B WEBSHOP MET PRIJSDIFFERENTIATIE EN AANKOOPOPLOSSINGEN

Hounisen levert al meer dan 40 jaar hoogwaardige apparatuur voor laboratoria, ziekenhuizen, universiteiten en de gezondheidszorg. Hounisen maakt het eenvoudig, flexibel en goedkoop om laboratoriumapparatuur te kopen.

Uitdaging

Hounisen deed een investering om te upgraden naar een e-commerce platform dat hen in staat stelde flexibeler te zijn en hun bedrijfsstrategie uit te voeren.

Hounisen heeft twee hoofdklantsegmenten, wie zij wensen tegemoet te komen. Het eerste segment bestaat uit grote ziekenhuizen, onderzoeksinstellingen en farmaceutische bedrijven. Het andere segment is medische praktijken. De twee segmenten gebruiken de site heel verschillend. Het eerste segment maakt orders rechtstreeks via inkoopsystemen, het tweede segment bestelt kleinere hoeveelheden via de website-interface.

Het business model van Hounisen maakt gebruik van een complexe prijsmethode voor hun brede assortiment. Prijzen worden bepaald door factoren zoals klantcontracten en kortingen voor bepaalde categorieën of producten. Daarom werd een nieuw platform gekozen om de workflows te optimaliseren door integratie met de ERP- en prijsdatabase van Hounisen, die de vele variabelen in hun prijsmodel verwerkt.

Dynamicweb als oplossing

De Dynamicweb oplossing maakt het mogelijk om productweergaven, verpakkingsgroottes, verzendopties, prijzen en productreeksen voor elk klantensegment te verwerken. Bovendien omvat de oplossing een geoptimaliseerde zoekfunctie, een geïntegreerde prijsstelling en een punch-out integratie voor inkoopsystemen.

Dynamicweb's Rapido framework tool is gebruikt als een template voor de webshop. Het is verder aangepast door Novicell. Het framework stond tijd en middelen toe om de integratie van de complexe prijs-engine en de punch-out-oplossing te ontwikkelen.

De gesegmenteerde e-commerce oplossing
Hounisen heeft nu een webshop die klanten van hun eerste deelname op de website segmenteert met behulp van een eenvoudige en intuïtieve welkomst pop-up. De bezoeker kiest tussen medische praktijken en de laboratoriumindustrie. Voor elke versie van de webshop is een geoptimaliseerde zoekfunctie gemaakt. Het toont zowel producten als gerelateerde categorieën in de zoekresultaten.

De geïntegreerde prijsmotor
Hounisen maakt gebruik van een prijsklasse die 10-20 miljoen gedifferentieerde prijzen kan verwerken. Prijzen zijn gebaseerd op kortingsmodellen en op onderhandelde prijzen. De engine is met succes geïntegreerd met de website om klantspecifieke prijzen te tonen zodra de klant is ingelogd. Deze integratie zorgt voor een geoptimaliseerde klantreis, minder handmatige interacties van werknemers en een nauwkeurige prijsaanduiding.

Integratie voor aankoopsystemen
De punch-out-integratie is ontwikkeld om grote klanten in staat te stellen rechtstreeks in hun eigen aankoopsystemen te bestellen met een live integratie met het bestelsysteem van Hounisen. Het vermindert het aantal klikken van klanten en elimineert verschillende aanmeldingen voor verschillende systemen om een bestelling te plaatsen of opnieuw in te delen.

Resultaten

De nieuwe Dynamicweb oplossing maakt het voor twee zeer verschillende klantensegmenten mogelijk om Hounisen's apparatuur met klantspecifieke prijzen op eenvoudige wijze te bestellen en opnieuw te bestellen.

De intuïtieve inkoopstroom wordt goed ontvangen door de klanten van Hounisen nadat ze vertrouwd zijn geraakt met de voordelen van het maken van nabestellingslijsten en het internaliseren van nieuwe functies zoals bestel- en leveringsgeschiedenis. Zowel nieuwe als bestaande klanten zijn positief ten opzichte van de nieuwe site en het werk blijft de klantervaring nog verder verbeteren.

De volgende stap is het verkennen van de campagnefuncties van Dynamicweb voor campagnes en gepersonaliseerde e-mailmarketing.
Louise Tobberup Madsen
"Het belangrijkste doel van Hounisen is om de apparatuurbehoeften van onze klanten op te lossen en we zijn experts in het leveren van oplossingen op maat die passen bij de behoeften van onze klanten. Met onze nieuwe Dynamicweb oplossing hebben we nu de mogelijkheid onze producten en diensten rechtstreeks op Hounisen.com aan te bieden, waar de gesegmenteerde webwinkels ons een beter hulpmiddel hebben gegeven om rechtstreeks met onze klantsegmenten te communiceren."
- Louise Tobberup Madsen
Hounisen
Klant
Hounisen
Locatie
Denemarken
Segment
B2B, Distribution
Website
www.hounisen.com
Partner
Novicell

Soortgelijke cases