Lindab

Lindab is een internationale onderneming die producten en systeemoplossingen van staal ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert om bouwwerkzaamheden en verbetering van het binnenmilieu te vereenvoudigen. Drie belangrijke bedrijfstakken: ventilatie, bouwcomponenten en bouwsystemen.

Uitdaging

Exacte klantenservice is een sleutelwoord voor Lindab's ambities met betrekking tot de B2B webshop. Dus toen het Deense deel van Lindab overging naar Dynamics AX als hun nieuwe ERP-systeem, wilden zij ook hun B2B webshop een opknapbeurt geven om hun klanten beter te ondersteunen door selfservice aan te bieden en de voordelen van een geïntegreerde oplossing met Dynamics AX te benutten. Een belangrijk criterium voor Lindab was dat de oplossing een bewezen integratie met Dynamics AX heeft.

Dynamicweb als oplossing

Lindab vermijdt nu fouten en klachten omdat de klanten hun eigen bestellingen invoeren en de webshop naadloos kan worden geïntegreerd met Dynamics AX. Als de klant voor verschillende projecten winkelt, is het mogelijk om elke bestelling te labelen. Wanneer het winkelen voor het project is voltooid, is het mogelijk om alle relevante papieren te downloaden en alle documentatie in één bestand aan de ondernemer te bezorgen.

Door integratie van het technische tekenprogramma AutoCAD en de configuratiesoftware in de webshop, kan de klant een technische tekening uploaden, een stuklijst ophalen en de lijst direct als een webshoporder overdragen. De webshop is ook beschikbaar in een mobiele versie, in het Deens en Zweeds. Dit opent nieuwe zakelijke mogelijkheden voor Lindab. Erik Areskog denkt dat smartphones een revolutie teweegbrengen in de markt:

"We zijn actief in de bouw en constructiebranche waar het noodzakelijk is dat de klanten ons kunnen bereiken wanneer dat nodig is. Het is nu mogelijk om via onze catalogus van 16.000 artikelnummers te bestellen en het op dezelfde dag te laten bezorgen. Het is ook mogelijk om productafbeeldingen, toegangshandleidingen, productbladen en andere soorten documentatie te bekijken."

Resultaten

De voordelen voor de klanten zijn talrijk, maar er zijn net zoveel voordelen voor Lindab. Het meest voor de hand liggend zijn de administratieve besparingen. Om een bestelling telefonisch, per fax of per e-mail af te handelen, is veel administratief werk nodig. Een webshoporder neemt ongeveer de helft van de tijd van een traditionele bestelling in beslag. Het is een aanzienlijke hoeveelheid tijd in de loop van een jaar en een flinke kostenpost.

De besparingen zijn deels te wijten aan het feit dat klanten nu zelf bestellingen invoeren in de webshop en deels vanwege de integratie met Dynamics AX. Klanten zijn blij en de kosten zijn verlaagd. Oorspronkelijk was dit een proefproject, maar nu is het een echte bedrijfsoplossing en zal het worden opgenomen in de hele organisatie, die uit 35 dochterondernemingen in 31 landen bestaat.

Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Zweden
"We kozen voor de combinatie van Dynamics AX en Dynamicweb omdat het erg gebruiksvriendelijk is. Onze Dynamicweb partner heeft deelgenomen aan de ontwikkeling van een unieke productconfigurator waarmee de webshopklant zijn of haar eigen product kan ontwerpen of verschilcomponenten kan combineren en de totale prijs direct kan zien. Het is heel dynamisch en we hebben veel positieve feedback gekregen, omdat we klanten iets aanbieden dat ze elders niet kunnen krijgen."
- Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Zweden
Lindab
Klant
Lindab
Locatie
Denemarken
Segment
B2B, Manufacturing, Dynamics AX
Website
eshop.lindab.com
Partner
Columbus It Partner A/S

Soortgelijke cases