B2B e-commerce en productconfiguratie

Pagunette werd in 1960 opgericht en is nu de leidende Noordse leverancier van textiel voor particuliere woningen en openbare voorzieningen.

Uitdaging

Voordat de nieuwe e-commerce oplossing werd geïmplementeerd, had Pagunette geen echt e-commerce aanbod naast een eenvoudig boekingsformulier voor het indienen van aanvragen en een productconfigurator welke extern werd beheerd, waardoor Pagunette de orderstroom en details niet kon beheersen. Alle verkoopprocessen werden handmatig afgehandeld door hun verkoopteam.

Pagunette begon haar digitale transformatie in 2017 toen zij in eerste instantie Perfion implementeerden voor het verwerken van productgegevens. Het digitaliseren van stoffen en gordijnen bleek een grote uitdaging vanwege de complexiteit van de materialen, afmetingen en applicatiemethoden - die allemaal op veel verschillende manieren en met verschillende omstandigheden kunnen worden gecombineerd. Op dat moment had Pagunette geen productteksten of afbeeldingen en werd alles handmatig afgehandeld.

Uiteindelijk, in maart 2018, lanceerde Pagunette een nieuwe Dynamicweb B2B e-commerce oplossing en voegde later een productconfigurator toe.

Dynamicweb als oplossing

Het nieuwe e-commerce portaal van Pagunette is gebouwd op het Dynamicweb All-in-One platform en PIMcommerce, een kant-en-klare e-commerce oplossing met standaard integratie met PIM en ERP, ontwikkeld door Dynamicweb partner PicoPublish.

De e-commerce is beschikbaar in 5 verschillende talen en gericht op de internationale markt. Ongeveer 2.500 winkels hebben al toegang tot het nieuwe e-commerce portaal. Alle producten en productinformatie worden verwerkt in Perfion en automatisch overgedragen via de integratie naar de Dynamicweb e-commerce omgeving. Alle website content, inclusief tekst, afbeeldingen, prijstabellen en vertalingen worden beheerd in Dynamicweb.

De productconfigurator is een afzonderlijk onderdeel toegevoegd aan de winkel en biedt een 7-stappenbestellingsproces waarmee retailers de exacte producten kunnen configureren die ze nodig hebben. Alle bestellingen geplaatst in de e-commerce worden gemonitord in het Dynamicweb CMS en vervolgens verzonden naar het Visma ERP systeem. Het bestelnummer dat wordt teruggestuurd naar de e-commerce wordt vervolgens gebruikt als referentienummer. De definitieve bestelling wordt direct naar de productie gestuurd zonder handmatige verwerking en een gedetailleerde bestellingsspecificatie wordt geëxporteerd voor het magazijn.

Pagunette heeft slechts enkele productcategorieën, maar veel producten. Om de laadtijden te verkorten, gebruikt Pagunette productvarianten. Producten in twee verschillende breedten en kleuren worden bijvoorbeeld samengevoegd tot één product, maar met verschillende varianten. De oplossing maakt het onderhoud van producten eenvoudiger, omdat dezelfde gegevens worden gebruikt voor meerdere producten in Perfion. De e-commerce oplossing bevat ook een kaart voor het lokaliseren van winkels in de buurt die informatie gebruiken die is opgeslagen in het Visma ERP systeem.

Resultaten

Sinds de implementatie van de nieuwe B2B e-commerce en productconfiguratie oplossing heeft Pagunette de volledige controle over hun digitale onderneming weten te verwerven. Belangrijker nog, Pagunette heeft een belangrijk concurrentievoordeel behaald omdat niemand anders op de markt een gelijkwaardige oplossing biedt. Hiermee kan Pagunette hun digitale aanwezigheid schalen en heeft dit al geleid tot een grote toename in verkoop en nieuwe productreeksen.

Met de productconfigurator is Pagunette in staat om hun winkeliers te ondersteunen met een flexibele oplossing voor het bestellen van specifieke producten in aangepaste afmetingen, materialen, ophangingen, enz. De configurator kan ook rechtstreeks in winkels worden gebruikt, waar klanten direct informatie kunnen krijgen over beschikbare stoffen, ontwerpstijlen, details, suspensies en meer transparantie in termen van prijsstelling.

Michael Mosegaard, COO, Pagunette: "We kunnen onze digitale aanwezigheid gemakkelijk uitbreiden en onze zichtbaarheid beheersen, wat ons heeft geholpen een belangrijke bron van informatie te worden in de inkoopervaring van onze klanten. Met onze Dynamicweb oplossing kan onze website een klantenforum voor product creativiteit, feiten en eenvoudig bestellen worden.Onze nieuwe e-commerce oplossing verbetert de klantervaring aanzienlijk, waardoor het voor zowel retailers als klanten eenvoudiger wordt om door de meer dan 7.000 productvarianten te bladeren en relevante productinformatie te vinden."
Michael Mosegaard, COO, Pagunette
"Met onze nieuwe oplossing hebben we een nieuwe essentiële verkooptool (productconfigurator) gekregen ter ondersteuning van onze digitale strategie: een concurrerende oplossing, verbeterde klantenservice en om Pagunette.dk te transformeren naar een one-stop-shoppingportaal voor textiel en gordijnen."
- Michael Mosegaard, COO, Pagunette
Pagunette
Klant
Pagunette
Locatie
Denemarken
Segment
B2B, PIM, Distribution
Website
www.pagunette.dk
Partner
Picopublish

Soortgelijke cases