3 goede redenen om te investeren in een PIM systeem

Als u een bedrijf in een gespecialiseerde sector hebt, weet u dat u actief bent in een markt die zeer concurrerend is. Met veel vergelijkbare producten en informatie beschikbaar voor de klant, is het belangrijk om op te vallen tussen uw concurrenten.

Met de technologie van vandaag zijn er veel bedrijven die ruimte hebben gemaakt voor de digitale revolutie en zich hebben gericht op een online winkel naast of in plaats van een fysieke winkel. Voor veel bedrijven is het echter net zo uitdagend om een online winkel als een fysieke winkel te runnen. Als u een niche-winkel heeft die specifieke producten verkoopt, zoals fietsen en accessoires, is het absoluut noodzakelijk dat u met zoveel mogelijk attributen nieuwe klanten weet te bereiken.
Geschrevendoor Dynamicwebop 17.07.2019, 00:00
3 goede redenen om te investeren in een PIM systeem

We kunnen ons goed voorstellen dat u bijvoorbeeld een online winkel hebt waar u enkel fietsen en accessoires voor de fiets verkoopt. Misschien heeft u een ERP systeem geïntegreerd met uw online winkel, zodat de verschillende fietsen basisinformatie bevatten, zoals een artikelnummer, prijs en een foto van de fiets. Dit is helaas niet goed genoeg meer om de interesse van de klant te wekken.

Tegenwoordig  is er zoveel informatie nodig van elk product en het kan daardoor moeilijk zijn om een verandering door te voeren en het probleem aan te pakken. Volgens FDIH zal 81% van de bezoekers van uw online winkel uw website weer verlaten als deze onvoldoende productinformatie bevat.

Met een Product Information Management (PIM) systeem beschikt u over een uitgebreid overzicht van alle productinformatie voor al uw producten. Voor u als werkgever of werknemer van een bedrijf is het waarschijnlijk voldoende om de fietsen alleen te onderscheiden op basis van artikelnummer en naam, omdat u de producten al kent. Maar, dit is niet het geval voor uw klanten en daarom moet u de klant op een aantrekkelijke, visuele manier laten zien waarom uw fietsen anders zijn en welke het meest geschikt zijn voor de desbetreffende klant aan de hand van zijn of haar voorkeuren.

Dit is precies wat een geïntegreerd PIM systeem voor u kan doen. Wij hebben 3 goede redenen verzameld die u vertellen waarom u zou moeten investeren in een PIM systeem.

  1. Volledige controle over alle productinformatie

Met een geïntegreerd PIM systeem heeft u volledige controle over alle informatie die u van een product hebt. U kunt binnen uw PIM systeem zoveel criteria opstellen als u wilt en ervoor zorgen dat bepaalde attributen moeten worden ingevuld voordat de fiets in de online winkel wordt geplaatst. Op deze manier kan elke afdeling belangrijke specificaties invullen en gemakkelijk alle kenmerken van de fiets zien.

Dit kunnen basis- of specifieke kenmerken zijn. Bijvoorbeeld de kleur van de fiets, het aantal versnellingen, het logo van het merk, welke levensstijl bij de fiets past of hoe groot de wielen van de fiets zijn. Dit geeft u ook een goed startpunt voor het gebruik van filters in uw online winkel.

  1. Maak gebruik van productrelaties

Door relaties tussen verschillende producten in uw online winkel te gebruiken, kunt u de omzet verhogen door meer te verkopen. In een fysieke winkel zal een goede verkoper er altijd voor zorgen dat de klant de winkel verlaat met de beste optie van het product dat de klant nodig had – evenals de extra producten die nodig zijn om het product goed te kunnen gebruiken. Het is belangrijk dat een online winkel op diezelfde manier werkt en dit zal nog gemakkelijker zijn door de vele beschikbare productinformatie. Wanneer de klant bijvoorbeeld een fiets in zijn winkelwagentje heeft geplaatst, is het noodzakelijk dat uw online winkel ‘gerelateerde producten’ laat zien zoals bijvoorbeeld een bijpassende helm in dezelfde kleuren of een slot dat op de fiets past.

Wanneer klanten  al een product in het winkelwagentje heeft, zullen zij meer ontvankelijk zijn voor het kopen van extra producten, wat de producttevredenheid zal verhogen.

  1. Focus op de klant

Met een geïntegreerd PIM systeem kunt u uw klanten een uitgebreid overzicht geven van al uw productinformatie, wat zowel u als uw klanten ten goede zal komen. Met de concurrentie slechts één klik verwijderd, is het absoluut noodzakelijk dat u zoveel mogelijk productinformatie aan uw klanten verstrekt, zodat ze gemakkelijk meerdere producten kunnen vergelijken en een aankoopbeslissing kunnen nemen op basis van feiten.

Als uw online winkel degene is met de meest relevante informatie, zullen klanten waarschijnlijk ervoor kiezen om bij u te kopen, omdat zij enig vertrouwen in uw bedrijf zullen hebben door de informatie die beschikbaar is. Hiermee kunt u het bereik van uw online winkel uitbreiden door nieuwe klanten aan te trekken terwijl u uw bestaande klanten behoudt.

Een PIM systeem is geschikt voor alle soorten bedrijven die producten verkopen, of u nu een niche-winkel of een winkelketen bezit. Een geïntegreerd PIM systeem kan uw bedrijf veel tijd, geld en middelen besparen door werkprocessen te automatiseren en te vereenvoudigen, terwijl u eenvoudig uw inkomsten kunt verhogen.

Met slechts een paar kliks is alle productinformatie beschikbaar en hebt u volledige controle over wat er in uw online winkel te zien is. Bovendien kunt u gemakkelijk nieuwe producten toevoegen en oude verwijderen. Alle informatie wordt nog steeds opgeslagen in uw PIM systeem, dus als u een oud product opnieuw wilt verkopen, kan dit met slechts een paar klikken.

Benieuwd of een PIM systeem u iets kan opleveren? Bereken uw eigen PIM ROI met onze template.