3 redenen om nu een klantportaal te starten

Het is een feit dat klanten, dealers en leveranciers steeds vaker digitaal zaken doen en de verwachtingen hierbij steeds hoger worden; in B2C, maar ook in B2B. In B2B worden de online selfservice-behoefte van klanten groter en zelfs cruciaal, afhankelijk van het type product dat erbij betrokken is.
Geschreven door Gerard Kocks, Inextenzo op 11.11.2020, 09:45
3 redenen om nu een klantportaal te starten

Er is een behoefte aan informatie over de samenstelling en oorsprong van producten, installatiehandleidingen en video's. Maar denk ook aan bijpassende reserve onderdelen, onderhoudscontracten, veiligheidscertification, aangepaste documenten, (3D) afbeeldingen, ontwerptekeningen en servicetickets. Bedrijven die dit soort digitale diensten nog steeds niet aanbieden, vragen om een inhaalslag. 

Eén van de oplossingen die je jouw klant hierin kunt bieden is een online klantportaal. In deze blog behandelen we de belangrijkste 3 redenen waarom het de moeite waard is om jouw klant een B2B portal te bieden. 

1. Betere dienstverlening

Een portaal biedt jouw doelgroep de mogelijkheid om snel en met de juiste informatie antwoord te geven op vragen die ze hebben. Door deze informatie en gerelateerde processen te digitaliseren, heeft je klant er op een efficiënte manier en op het gewenste moment toegang toe. Gemak is één van de belangrijkste aspecten waar klanten in deze tijd naar op zoek zijn. 

Door aan deze klantbehoefte tegemoet te komen en te automatiseren vergt de oriëntatiefase van jouw klant minder van je eigen medewerkers. Echter, helpt het je salesteam wel de activiteit van je klanten te monitoren en contact op te nemen op het moment dat jouw doelgroep hier behoefte aan heeft. Door te werken met bijvoorbeeld leadscores meet je in jouw portaal de mate van interesse en de fase waarin jouw klant zich bevindt in zijn aankoopproces.

2. Snelle doorlooptijd

Het offerte- en orderproces is iets dat bij veel traditionele bedrijven nog niet geautomatiseerd of gedigitaliseerd is. Omdat het in veel gevallen een handmatig proces is, kost het de sales afdelingen veel tijd. Gevolg hiervan is vaak een (te) lange doorlooptijd, want naast gemak zoekt een klant ook naar snelheid. Zijn probleem is altijd urgent dus hij zoekt naar een snelle oplossing. Met een portaal ben je in staat je processen te automatiseren, waardoor het aanvragen van een offerte of het plaatsen van een order een kwestie van enkele klikken is.  

Mocht de klant zoeken naar een maatwerk oplossing dan breng je de klant eenvoudig en snel in contact met de juiste contactpersoon die verder kan helpen. 

3. Realtime inzicht

Doordat je met een portaal je doelgroep direct toegang geeft tot je systemen, is de informatie die je beschikbaar stelt altijd actueel. Je creëert een 'single point of truth' doordat ze via een koppeling vaak direct in de beschikbare informatie in jouw ERP systeem kijken. Jouw doelgroep heeft hierdoor altijd realtime inzicht in de juiste prijzen, status van offertes, status van orders. etc. 

Waar moet een goed klantportaal aan voldoen? 

Om jouw klantportaal succesvol te laten functioneren zijn er een aantal zaken die anno 2020 niet meer mogen ontbreken. We hebben de 7 belangrijkste succesfactoren op een rij gezet. 

  1. Personalisatie. Jouw klant moet te allen tijde het gevoel hebben dat het zijn portaal is. 
  2. Content op maat. Biedt jouw klant, zeker in de first view, alleen de content die relevant is. 
  3. Eenvoudig zoeken. Zorg dat alle content in jouw portaal makkelijk bereikbaar en vindbaar is voor jouw klant. 
  4. Relevantie en actualiteit. Je wilt jouw klant vaak in jouw portaal hebben, maar vooral op momenten waarop het nodig is. Terugkomen in een portaal dat niet up-to-date is en nooit de inhoud wijzigt maakt het niet sexy. 
  5. Customer Journeys. Zorg dat iedere interactie of handeling van jouw klant in het portaal op de juiste manier wordt opgevolgd en zorg voor vervolginteractie.
  6. Faliciteer contact. Zorg voor de juiste Call to Actions op de juiste plekken in je portaal. De klant moet je altijd kunnen bereiken op het moment dat er een vraag is. 
  7. Meten is weten. Maak een dashboard waarin je de belangrijkste doelstellingen en activiteit in jouw portaal monitort. Het helpt je voortdurend je portaal te verbeteren. 

Hopelijk heeft deze blog je meer inzicht gegeven in waarom een B2B portaal een slimme keuze kan zijn om te voorzien in de behoefte van jouw doelgroep die steeds meer digitaal zaken wil doen. 

Ben je enthousiast geworden maar weet je nog niet goed je te starten? Schrijf je dan nu in voor onze webinar "Hoe bouw je de juiste fundering voor een optimale klantervaring?" op 10 december om 14:00 uur. Samen met Dynamicweb en Suneco vertellen we je er alles over!