4 maatregelen voor het verhogen van uw e-commerce omzet

Als u werkt in digital marketing is het cruciaal om zo veel mogelijk waarde te halen uit de investeringen die u maakt voor uw advertenties. Maar, het is ook belangrijk dat uw e-commerce te allen tijde volledig is bijgewerkt en dat uw bezoekers worden omgezet in betalende klanten. Wij hebben vier tips verzameld om u te helpen bij het verhogen van uw online salees en het verbeteren van uw conversies.
Geschrevendoor Dynamicwebop 21.08.2019, 00:00
4 maatregelen voor het verhogen van uw e-commerce omzet

Zorg ervoor dat uw site responsief is

U heeft het waarschijnlijk al duizend keer eerder gehoord: uw site moet responsief zijn. Wij hebben verschilende statistieken verzameld, zodat u beter kunt begrijpen waarom het zo belangrijk is. 

Volgens een rapport van Google zegt 61% van de gebruikers dat zij niet zullen terugkeren naar een site als de mobiele versie de eerste keer niet goed werkt. 40% gaat liever naar een concurrent. 57% zal een site niet aanbevelen aan een vriend of familielid als de mobiele versie niet werkt. U verliest dus niet alleen potentiële klanten, maar u stuurt ze ook direct door naar uw concurrentie. 

Er zijn veel dingen waarmee u rekening moet houden bij het maken van een mobiele versie: is de site gemakkelijk te navigeren? Zijn de knoppen en koppelingen eenvoudig aan te klikken? Biedt u betalingsgateways voor smartphones, zoals MobilePay of Apple Pay? En nog véél meer vragen die u uzelf zou moeten stellen. 

Gelukkig zijn er tools die u een idee kunnen geven hoe goed de mobiele versie van uw website presteert. U kunt bijvoorbeeld de Google tool, ThinkWithGoogle gebruiken.

Gebruikerstest: Houd uw publiek in de gaten

Het is waarschijnlijk gemakkelijk voor u om zonder problemen door uw site te navigeren. Maar het is niet zeker dat uw klanten dit ook zo ervaren. Werkt het bestelproces vlekkeloos op zowel een computer, een tablet als een smartphone? Een goede manier om dit te testen is om een vriend, een familielid of een complete vreemdeling door uw website te laten navigeren terwijl u hen bekijkt. Op die manier krijg u te zien of uw site zo geweldig is als het lijkt. En, het is belangrijk om dit zowel op een computer als op een mobiel apparaat te doen.

Er is een groot verschil tussen heen beoordeling van een gebruiker of een collega en van de ontwerper: die laatste weet namelijk precies hoe hij zich een weg moet banen door de hele site.

Door een gebruikerstest uit te voeren, krijgt u waardevolle inzichten in uw e-commerce: laat iemand door uw hele site navigeren door ze op uw voorpagina te laten beginnen en bij het afrekenen te laten eindigen. Analyseer de reis die uw klant heeft gemaakt en houd uw ogen open voor eventuele fouten. 

Is uw e-commerce geloofwaardig?

De eerste keer dat iemand uw website bezoekt, is geloofwaardigheid een belangrijk aspect van hun ervaring. Het gebrek aan geloofwaardigheid is een van de belangrijkste redenen waarom bezoekers een site verlaten.

Belangrijke geloofwaardigheidsfactoren zijn:

  • Gemakkelijk te begrijpen beleid voor verkopen en retourneren
  • Regelmatige activiteit op Facebook en Instagram
  • Beoordelingen van voormalige klanten
  • Contactinformatie met adres en een KVK-nummer.

U moet uw klanten laten zien dat u betrouwbaar bent en hen kunt helpen als er iets misgaat of als er vragen zijn. 

Gebruik professionele productafbeeldingen

In een fysieke winkel kunnen we een product vanuit elke hoek bekijken en zelfs uitproberen - bijvoorbeeld bij het kopen van een kledingstuk. Dit maakt het gemakkelijk voor ons om snel te beslissen of een shirt te klein of te groot is en we kunnen zelfs de stof voelen. Dit is niet mogelijk bij online winkelen. 

U kunt uw e-commerce naar een geheel nieuw niveau brengen door uw productafbeeldingen te upgraden. ASOS is een goed voorbeeld van een webshop waarbij u een item vanuit verschillende hoeken kunt bekijken en meestal volgt een video waarin u het model het item ziet dragen.

Naast een maattabel, toont ASOS ook een gedetailleerde tekst over de maat die het model draagt, zoals: "het model is 191 cm lang en draagt maat medium". Dit maakt het gemakkelijker voor potentiële klanten om hun eigen maten in te schatten, waardoor de kans wordt vergroot dat de klant de juiste maat bestelt en een prettige klantervaring heeft.

De ideale productpagina moet omvatten:

  • Productafbeeldingen vanuit verschillende hoeken in hoge kwaliteit en de mogelijkheid om in te zoomen
  • Een eerlijke en begrijpelijke productbeschrijving
  • Geeft duidelijk de prijs en de knop "toevoegen aan winkelwagentje" weer
  • Vergelijkbare producten (productrelaties)
  • Beoordelingen van andere klanten
  • Een melding als er nog maar weinig stuks beschikbaar zijn

Samengevat

Optimalisatie van een website is een continu proces, wat betekent dat uw site steeds beter wordt. De site moet aan elk apparaat kunnen worden aangepast - vooral smartphones. U kunt gebruikerstests uitvoeren en zien hoe anderen uw website ervaren. En als laatst: geloofwaardigheid en professionele productafbeeldingen spelen een grote rol in uw online succes.

Denkt u dit onder de knie te hebben en bent u opzoek naar nóg meer tips? Lees dan onze andere blog posts, zoals "Drie dingen die u moet hebben voor een succesvolle online winkel" door op de knop hier onder te klikken! ⬇️