De effecten van AI op de e-commerce industrie

Artificial Intelligence of AI vindt zijn weg naar praktisch elke industrie die er is. De verwachting is dat het in 2025 zal uitgroeien tot een industrie van $ 118,6 miljard.
Geschreven door Dynamicweb op 23.01.2020, 09:00
De effecten van AI op de e-commerce industrie

E-commerce is hier om te blijven. Deze industrie maakt gebruik van nieuwe en groeiende technologie, waaronder artificial intelligence. Maar, Artificial Intelligence of AI vindt zijn weg naar praktisch elke industrie die er is. De verwachting is dat het in 2025 zal uitgroeien tot een industrie van $ 118,6 miljard.

Sommige manieren waarop AI e-commerce heeft beinvloed, zijn u misschien al bekend. Anderen zijn in opkomst. Houd deze trends in de gaten en overweeg hoe AI uw bedrijf ten goede kan beïnvloeden.

Het personaliseren van de klantervaring 

Artificial Intelligence, gecombineerd met Machine Learning, betekent dat u uw website en het e-commerce aanbod voor uw klanten kunt aanpassen zonder een vinger uit te steken. Machine learning werkt om elke klant te begrijpen op basis van hun interacties met uw website, uw mobiele apps, e-mails, enzovoort. AI werkt dan om dat wat is geleerd te implementeren. Wanneer klanten uw site bezoeken, presenteert uw site gepersonaliseerde, gerichte informatie, zoals aanbevolen producten. 

Met deze gepersonaliseerde ervaring hebben klanten sneller het gevoel dat merken ze kennen. Ze hoeven ook minder tijd te besteden aan het zoeken naar de producten die ze nodig hebben, waardoor ze gemakkelijker aankopen kunnen doen. Voeg gepersonaliseerde kortingen en productlijsten toe via uw Enterprise Resource Planning (ERP) systeem of Product Information Management (PIM) systeem en u hebt de perfecte setup om elke klant tevreden te houden.

Chatbots in e-commerce

Als u de afgelopen periodes tijd hebt doorgebracht op het internet, bent u waarschijnlijk een chatbot tegengekomen. Een onopvallend maar handig pop-up venster. Dit zijn algemene AI programma's die zich op allerlei websites bevinden. Ze beschikken over een tekstvak en soms een afbeelding waardoor het AI-programma klanten vraagt ​​waar ze naar op zoek zijn of hoe het kan helpen.

In een e-commerce context kunnen AI chatbots worden geprogrammeerd om veelgestelde vragen van klanten te beantwoorden, kopers naar de juiste afdelingen of producten te leiden, productinformatie te vergelijken en vragen over functionaliteiten zoals retourneren of afrekenen te beantwoorden. Een AI chatbot is een eenvoudig programma, maar een goed voorbeeld van hoe AI uw bedrijf tijd kan besparen en tegelijkertijd de klantervaring kan verbeteren.

Spraakassistentie 

U herinnert zich misschien nog dat stemassistenten zoals Siri en Alexa nieuw waren. Nu maken ze standaard deel uit van het dagelijks leven van veel mensen. Aangedreven door AI verschijnen deze stemassistenten nu op e-commerce platforms.

In plaats van een toetsenbord en muis of het scherm van een smartphone te gebruiken om een ​​aankoop te doen, kunnen shoppers hun stemassistent via een apparaat zoals Amazon's Alexa of Google Assistant leiden om niet alleen een product te vinden, maar ook om te bestellen en te betalen. Mensen willen zo winkelen omdat het snel, efficiënt, handsfree en gemakkelijk te beheren is tijdens multitasking. E-commerce sites zullen moeten blijven nadenken over hoe ze in de toekomst spraakgestuurd kunnen verkopen.

We zijn er om u te helpen navigeren door e-commerce, nu en in de toekomst. E-mail Dynamicweb op info@dynamicweb.nl