Tips voor de Ultieme Klantbeleving

"87% van de consumenten geeft aan dat relevante content een positieve invloed heeft op de merkbeleving. 78% van de internetgebruikers zegt dat persoonlijke relevante content hun aankoopactiviteit verhoogt".
Geschreven door Yael Monas, Dynamicweb op 24.11.2020, 08:55
Tips voor de Ultieme Klantbeleving

Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Insider Group onder 1500 consumenten. Relevantie en Personalisatie is dus van groot belang. Maar hoe pas je dit toe? En waar moet je nog meer op letten? 

Op 10 december houdt Dynamicweb samen met Inextenzo en Suneco een webinar over hoe je de perfecte klantervaring kunt creëren voor jouw website of webshop door inzet van Marketing en Technologie. Meld je hier alvast aan! Ik geef alvast wat tips om jouw klantrelatie te versterken. 

Wees proactief en persoonlijk
Het slim gebruiken van data kan zeer effectief zijn om jouw klantervaring te verbeteren en zo veel mogelijk te personaliseren. Veel onderzoeken wijzen uit dat daar de voorkeur van de consument ligt. Van landingspagina's tot nieuwsbrieven, gebaseerd op verjaardagen (B2C), de aankoopgeschiedenis, de browse geschiedenis, het winkelwagentje, de industrie waarin de klant opereert (B2B) en nog véél meer. 

Wees relevant wanneer je deze vorm van personalisatie inzet. Laat aanvullende, relevante producten zien wanneer jouw klant afrekent of een product in zijn winkelwagentje doet, plaats ze op je homepage voor de volgende keer dat hij terugkeert naar jouw site of neem ze mee in je emailmarketinginitiatieven! Laat de klant zien wat zij nodig hebben, nog voor dat ze het zelf doorhebben.



Hier heb ik net een Samsung Galaxy in m'n mandje gedaan. Bol.com laat me nu weten dat het misschien ook wel handig is om er gelijk een hoesje bij te bestellen. 



Ik heb de telefoon uiteindelijk niet besteld op Bol, maar besluit daarna om toch nog een keertje te gaan kijken. Misschien halen die gratis Galaxy Buds t.w.v. 169 euro op de homepage me nu toch wel over om een bestelling te plaatsen. ;) 

Wees consistent 
Om een consistente winkelervaring te bieden via al je verkoopkanalen, online en offline, is het van belang dat alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Wat daarbij enorm kan helpen, is een Product Information Management systeem, waarmee je consistentie creëert in jouw productinformatie, ongeacht naar welk verkoopkanaal dit wordt gepusht. 

Het maakt dus niet uit op welk verkoopkanaal jouw klant terecht komt, of dit nu bol.com of je eigen webshop is, er zal altijd herkenning zijn doordat de informatie hetzelfde is.

Deze vorm van herkenning vormt de perfecte basis. Vergeet daarnaast niet om altijd actuele voorraden en levertijden te laten zien. Niet alleen consistentie is belangrijk, maar duidelijkheid speelt ook een grote rol. Voor klanten die je website voor het eerst bezoeken, omdat ze graag willen weten waar ze aan toe zijn, maar ook voor terugkerende klanten. Liep bij de vorige bestelling alles op rolletjes en zoals van tevoren aangegeven? Dan is het vertrouwen in jouw bedrijf dat de klant nu heeft een stuk groter, omdat hij weet dat je je aan de afspraken houdt en deze ook daadwerkelijk kunt waarmaken. 

Wees transparant
Transparantie staat voor vertrouwen en eerlijkheid. Dat wordt gewaardeerd. Klanten willen weten waar ze moeten zoeken naar een product, waar en hoe ze kunnen afrekenen, wat de prijs is, en welke voorwaarden er gelden. Pas dit in de praktijk toe door bijvoorbeeld reviews te verzamelen en door prijstransparantie na te streven. 

Prijstransparantie stelt jouw klanten in staat om een weloverwogen keuze te maken. Zorg er altijd voor dat zij erop kunnen vertrouwen dat jouw aanbod overeenkomt met datgene wat ze daadwerkelijk krijgen. In het voordeel van de consument helpt dit hen ook om prijzen gemakkelijker te vergelijken. Let dus ook goed op dat je niet nét op het laatste moment nog verzendkosten erbij rekent. Dan zal de klant sneller afhaken.

Denk naast prijstransparantie ook aan het verschaffen van de juiste informatie over levertijden, orderafhandelingen en garantievoorwaarden. Geef de klant het gevoel dat ze je kunnen vertrouwen en verzeker hen van een veilige en goede aankoop. 

Tijdens de webinar op 10 december zullen we nog veel meer belangrijke aspecten van dé optimale klantervaring bespreken. Onder andere:  

  • Dynamic Pricing
  • Chatbots
  • Marketing Automation 
  • Smart Integrations
  • Mobile First

Wil je 'm niet missen? Meld je nu eenvoudig aan ⬇️