E-commerce integreren met het ERP, deel 1/3: Wat is integratie en waarom zou u moeten integreren?

Integratie kan worden gedaan door gegevens van het ene systeem naar het andere te verplaatsen en daar op te slaan voor later gebruik
Geschreven door Dynamicweb Software op 06.06.2018, 00:00
E-commerce integreren met het ERP, deel 1/3: Wat is integratie en waarom zou u moeten integreren?

 

Wat is integratie? 
 
Integratie gaat in feite over het samen laten werken van twee IT systemen waarbij gegevens en/of logica in één system nodig zijn in het andere systeem.
 
Een geïntegreerde oplossing zorgt voor een veilige en betrouwbare verbinding tussen de twee systemen, zodat zij gegevens kunnen delen en flexibele hulpmiddelen kunnen bieden om het proces te beheren. 
 
Integratie kan worden gedaan door gegevens van het ene system naar het andere te verplaatsen en deze daar op te slaan voor later gebruik (Batch). Voor meer complexe scenario’s is mogelijke directe vraag (Live) van de e-commerce naar het ERP systeem vereist waar gegevens en/of logica voor nodig zijn. Een typisch voorbeeld is wanneer de e-commerce de hoeveelheid in voorraad opzoekt voordat de levering aan een klant wordt bevestigd. 
 
Waarom integreren?
 
Er zijn verschillende goede redenen om uw e-commerce te integreren met uw ERP systeem. Het belangrijkste is natuurlijk dat u meer inkomsten genereert via uw online kanaal en uw operationele kosten optimaliseert. 
 
De belangrijkste voordelen:

  • U kunt een goede klantervaring leveren door de consistentie van gegevens tussen uw kanalen te waarborgen 
  • U kunt uw bedrijf op schaal voorbereiden en handmatige bronnen bewaren voor het opnieuw invoeren van gegevens die al in één systeem bestaan 
  • U kunt een betere 24/7 klantenservice bieden
  • U kunt het risico van typfouten en inconsistente gegevens elimineren 

Een van de belangrijkste besparingen met integratie is het optimaliseren van de middelen die worden besteed aan typisch dagelijkse taken zoals: 

  • Het onderhouden van productgegevens in de e-commerce oplossing 
  • Het handhaven van prijs- en voorraadniveaus in de e-commerce oplossing 
  • Het onderhouden van klantinformatie in beide systemen
  • Berekenen van kortingen, vracht, BTW, etc. 
  • Online bestellingen ontvangen in het ERP systeem

Integratie zal de dagelijkse taken in verband met bovengenoemde taken gedeeltelijk of volledig elimineren. Dus een van de belangrijkste vragen moet zijn “Is de investering in integratie de moeite waard?”
 
Het volgende is een eenvoudige ROI-berekening waarbij de gemiddelde kosten voor het verwerken van productwijzigingen, bestellingen en klantvragen worden vermenigvuldigd met het dagelijkse aantal keren dat het voorkomt en een geschatte verbetering in efficiëntie wordt gebruikt om de winst te berekenen. 
 


In dit voorbeeld met de genoemde veronderstellingen wordt er jaarlijks 221.190,00 EUR bespaard. Deze ROI-berekening richt zich alleen op de kostenbesparingen en niet op de extra inkomsten die veel bedrijven zien via het e-commerce kanaal. 
 
Houd onze LinkedIn pagina in de gaten voor het tweede deel van onze blog ‘E-commerce integreren met het ERP’ of schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief.