E-commerce integreren met het ERP, deel 2/3: Integratie methoden

Bij het integreren van een e-commerce oplossing met het ERP systeem zijn er verschillende niveaus van functionaliteit en verschillende niveaus van complexiteit. Een onderscheid op hoog niveau tussen verschillende methoden kan gedefinieerd worden als: Batch, Live en Hybrid.
Geschrevendoor Dynamicweb Softwareop 06.06.2018, 00:00
E-commerce integreren met het ERP, deel 2/3: Integratie methoden

 

1: Batch

Veel bedrijven kunnen operationele efficiëntie bereiken met een batch integratie. Zij uploaden periodiek product- en klantinformatie van het ERP systeem naar de E-commerce en downloaden de bestellingen naar het ERP.

Batch integratie zorgt voor hergebruik van reeds ingevoerde stamgegevens en zorgt ervoor dat u de producten correct in het ERP systeem hebt aangemaakt voordat u deze online gaat verkopen. Batch integratie is de eenvoudigste en minst complexe integratie. 

2: Live

Live integratie komt voor wanneer de e-commerce ‘real-time’ verbinding maakt met het ERP systeem wanneer de bezoeker zich op uw website bevindt. Dit is nodig voor bijvoorbeeld klant specifieke prijzen, kortingsberekeningen, credit max checks, en real-time voorraadniveaus. 

Live integratie vereist een snelle verbinding van het ERP systeem naar het e-commerce systeem omdat de bezoeker op de website voor elk verzoek zal ‘wachten’. Met de ontwikkeling van internet technologieën en bandbreedte is dit op de meeste gebieden mogelijk – alternatief moeten het online platform en het ERP systeem op hetzelfde netwerk worden geplaatst (dicht bij elkaar). 

Live integratie is complexer dat Batch en zal doorgaans hogere implementatiekosten met zich meebrengen. Oplossingen met live integratie bevatten normaal gesproken ook enige batch integratie. 

3: Hybrid

Bandbreedte is niet alleen een potentieel knelpunt. Een groot aantal bezoekers zal veel verzoeken naar het ERP systeem genereren en sommige grotere installaties besluiten daarom om de bedrijfslogica in de e-commerce te implementeren om de belasting van het ERP systeem te beperken. Dit kan een oplossing zijn waarbij productgegevens en klantprijsgegevens elke nacht van het ERP naar de e-commerce oplossing worden geladen. Klantprijzen worden vervolgens berekend in de e-commerce wanneer prijzen aan de bezoeker worden getoond en elke korting wordt berekend in het ERP wanneer de bezoeker de bestelling bevestigt. Dit wordt een hybrid oplossing genoemd met batchladingen van producten, berekeningen van klantprijzen in de e-commerce en korting berekeningen vanuit het ERP. 

Deze opstelling bidet een snelle en consistente klantervaring en belast het ERP systeem niet telkens wanneer een gebruiker een product weergeeft. Het vereist echter wel de replicatie van gegevens/logica naar de e-commerce oplossing voor het berekenen van de klant specifieke prijzen. 

De hybrid oplossing heeft zowel de kosten van een live als een batch integratie, maar ook de kosten van het opnieuw aanmaken van de toepassingslogica op de e-commerce oplossing. 

Data integratie of Business Logica integratie

ERP systemen en e-commerce oplossingen slaan beiden gegevens op en hebben een toepassingscomponent waarin de specifieke bedrijfslogica is geïmplementeerd. Integratie kan zowel op gegevensniveau als op bedrijfslogica-niveau worden gedaan. 

1: Data integratie 

Integratie in de database laag is rechtstreeks met de databases of via uitwisseling van bestanden. Als het eenvoudige gegevens zijn in simpele relaties, is dit de manier waar de voorkeur naar uit gaat. Maar u mist de bedrijfslogica, die vaak nodig is om waarde uit gegevens te halen en om de gegevensconsistentie te waarborgen. 

2: Business Logic Integration

Integratie in de bedrijfslogica laag is vaak complexer en moet worden uitgevoerd via de gedefinieerde interface (API) van een bepaald systeem. Bijvoorbeeld “Een nieuw product maken” omvat vele taken, zoals het garanderen van een unieke product ID, zorgen voor de juiste meeteenheid, prijs, inventarisinformatie, enz. Het gebeurt vaak binnen de bedrijfslogica om de consistentie van de gegevens voor alle producten te waarborgen. 

Daarom heeft integratie in de bedrijfslogica laag de voorkeur in complexere scenario’s. Vooral wanneer het gaat om een bestaande onderneming die veel van de gegevens al heeft gecreëerd en al veel van de bedrijfslogica heeft geïmplementeerd in het ERP systeem. 

E-commerce in uw ERP systeem 
Een alternatief voor het integreren van een ERP systeem en een e-commerce systeem is een oplossing waarbij de e-commerce bovenop het ERP systeem wordt gebouwd. Dit elimineert de noodzaak van integratie, maar is in het echte leven geen praktische oplossing gebleken omdat de twee systemen verschillende doeleinden dienen, vrij complex zijn op zichzelf en omdat verschillende technologieën gebruikt worden. 

Pas op voor beperkingen 
Er zijn enkele ERP leveranciers die e-commerce hebben toegevoegd aan hun lijst met functies en sommige onafhankelijke software leveranciers die add-on modules hebben gebouwd. Het is echter vaak beperkt in e-commerce mogelijkheden omdat het is gebouwd op het ERP systeem en niet de mogelijkheid biedt om de front-end interface aan te passen om de gebruikservaring te verbeteren, wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. 

Tot slot bevatten de op ERP-gebaseerde e-commerce oplossingen geen andere online tools zoals Content Management, E-mail Marketing en Online Marketing optimalisatie. 

Houd onze LinkedIn pagina in de gaten voor het laatste deel van onze blog ‘E-commerce integreren met het ERP’ of schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief.