Ga Adele achterna door uw e-commerce te personaliseren

In het verleden was het lastig om online bezoeker te identificeren aan de hand van zijn of haar online activiteit. Gelukkig is dat tegenwoordig eenvoudiger geworden aan de hand van handige tools.
Written by Dynamicweb Software on 06.06.2018, 00:00
Ga Adele achterna door uw e-commerce te personaliseren

 

Een bedrijf wil graag weten wie de klant is, waar ze in geïnteresseerd zijn en wat hen bezighoudt tijdens het aankoopproces. De persoonlijke informatie over uw potentiële klanten wordt door eCommerce personalisatie mogelijk gemaakt. Een krachtig hulpmiddel dus voor uw online business.

''Het is een stuk makkelijker dan dat vaak gedacht wordt''

Personalisatie biedt uw klanten een betere online-ervaring waardoor er sneller tot een aankoop wordt overgegaan. Relevante producten aanbieden is een bekend voorbeeld om klanten te begeleiden naar oplossingen die voor hun werken. Hoe relevant het aangeboden product is blijft van cruciaal belang om een klant succesvol verder te helpen. Wanneer het product niet met de behoeften en interesses van de klant overeenkomt zal een aankoop geen logische stap zijn. Elk bedrijf is verantwoordelijk om op het juiste moment het juiste product voor de ogen van de klant te presenteren.
Maar dan rest de vraag: "wat is het juiste product voor de juiste klant?" Het is belangrijk voor een bedrijf om de juiste informatie te verkrijgen dat nodig is om de klanten een gepersonaliseerde ervaring te bezorgen. Veel sites bieden de mogelijkheid om een profiel of account te creëren waarbij veel persoonlijke gegevens worden ingevuld. Dit maakt het een stuk makkelijker om de online ervaring te personaliseren. Maar het komt veel voor dat een klant geen account aanmaakt of de mogelijkheid hiervoor niet krijgt. Hoe kan u dan de eCommerce ervaring van uw klant optimaliseren?

''Al deze acties informatie over de wensen en behoeften van de bezoeker''

Wanneer u geen informatie hebt over uw klanten zijn er twee belangrijke technieken om uw eCommerce alsnog te personaliseren:
De eerste indruk van de landingspagina. Als uw website gevonden wordt aan de hand van een advertentie wilt u deze bezoeker naar een aangepaste pagina sturen. Stel dat een klant bijvoorbeeld op een advertentie klikt voor korting op een koelsysteem, dan wilt u deze bezoeker niet naar de algemene startpagina sturen waar allemaal verwarmingsapparatuur staat. Dit is natuurlijk een vrij simpel voorbeeld, maar je wilt niet dat een klant zelf nog de zoektocht moet in gaan zetten naar de producten die op de advertentie stonden. Hetzelfde principe geldt wanneer uw klant uw website via een zoekmachine vindt, alleen dan via de omgekeerde weg. Het is namelijk belangrijk om te weten aan de hand van welk zoekwoord de klant uw website bezoekt. Aan de hand van deze zoekwoorden kan de online winkel zich aanpassen. Op deze manier kan dit proces vergeleken worden met een rode loper voor uw toekomstige bezoekers. U geeft de potentiële klant aangepaste toegang tot het eCommerce systeem doordat de zoekopdracht sneller overeenkomt met content op uw website.


Een andere techniek is het registreren van het gedrag op de website. Wanneer potentiële klanten een kijkje nemen op de website, producten (onder)zoeken en artikelen aan hun winkelwagentje toevoegen, geven al deze acties informatie over de wensen en behoeften van de bezoeker. Het is belangrijk om deze informatie te gebruikten! De website moet automatisch een profiel schetsen aan de hand van de activiteit van bezoekers. Aan de hand daarvan kunnen de juiste producten aan de juiste persoon worden voorgeschoteld. Wanneer uw online eCommerce platform een consument identificeert kan het deze klant vervolgens ook producten aanbieden aan de hand van cross-selling. Dit ziet u vaak vermeld als: "klanten zoals u hebben ook dit artikel bekeken".


Het nummer "Someone like you" van Adele beschrijft een soortgelijk proces. Adele beschrijft de kenmerken van een persoon en hoe ze deze kenmerken mist in andere persoonlijkheden. De wereldberoemde zangeres zingt over hoe ze op zoek is naar een soortgelijk persoon met dezelfde interesses en gedrag. Dit is precies hoe de personalisatie van uw eCommerce ook werkt. Wanneer er een klantprofiel is gecreëerd wordt het een stuk makkelijker om de online ervaring te personaliseren. Maar dat is niet de enige manier. Gebruik de bovenstaande technieken om op maat geselecteerde producten te presenteren waar de klant naar verlangt. Wilt u net als Adele "Customers like you" zingen met uw eCommerce platform? Dat kan, en het is een stuk makkelijker dan dat vaak gedacht wordt.