Hoe kunt u goed omgaan met productinformatie?

Er zijn verschillende opties voor het omgaan met productinformatie. De factoren die uw keuze voor een Product Information Management (PIM) oplossing zullen leiden, moeten de volgende essentiële kostbaarheden omvatten.
Geschreven door Dynamicweb op 05.11.2018, 08:00
Hoe kunt u goed omgaan met productinformatie?

Essentiële factoren voor het kiezen van een PIM oplossing

🚩 Het aantal producten
🚩 Het tempo van productvernieuwing
🚩 De complexiteit van productbeheer
🚩 De grootte van uw organisatie 
🚩 De industrie waarin u actief bent
🚩 Uw positie in de supply chain

 

Gebruik maken van spreadsheets

Het verwerken van productinformatie in Excel spreaksheets is in veel organisaties een populaire optie. Een spreadsheet can inderdaad een verleidelijke oplossing zijn om op een snelle manier aan de vele uiteenlopende vereisten te voldoen als het gaat om het beheren van productinformatie. Spreadsheets zijn fantastisch, omdat bijna alles mogelijk is. 
 
Spreadsheets zijn echter ook verschrikkelijk, omdat bijna alles mogelijk is. Spreadsheets zijn gebaseerd op individueel begrip, vereisen veel werk en gevoelig voor fouten. Dus, tenzij u maar heel weinig producten hoeft te beheren en slechts af en toe updates nodig hebt, heeft deze benadering zijn beste dagen wel gehad. 
 

Een afzonderlijk PIM platform

In grotere organisaties met een breed verspreid IT-landschap waar productdata al in veel toepassingen wordt verwerkt, kan de enige optie een Product Information Management (PIM) platform zijn dat losstaat van alle andere bestaande applicaties. 
 
Wanneer u dat doet, moet u heel voorzichtig zijn met het implementeren van andere informatiesilo's naast degenen die al bestaan. Ook moet u de integratietechnologie zodanig onder de knie hebben dat de integratietijd en -kosten de voordelen van een gecentraliseerde PIM oplossing niet overschaduwen. 
 
 

Een geïntegreerd PIM platform

Het implementeren van een Product Information Management (PIM) oplossing in nauw verband met de belangrijkste back-end applicaties die productdata en andere gegevens verwerken en de front-end klantgerichte applicaties zal voor veel organisaties een kosteffectievere manier zijn. 
 
De aspecten die nauwe samenwerking en integratie nodig hebben met de productinformatie zijn: 
 
✔️ E-commerce: De e-commerce front-end zal in vele gevallen de belangrijkste ontvanger van productinformatie zijn. Door de e-commerce oplossing in hetzelfde platfom als de PIM oplossing te gebruiken, werkt u rechtstreeks met dezelfde gegevens, waardoor zowel het testen van data content als het in de productie brengen van data content naadloos aansluit. 
 
✔️ Content Management: Product content maakt deel uit van uw bredere content die online (en offline) wordt gepubliceerd voor uw klanten en zakelijke partners. Als u dit allemaal in hetzelfde platform verwerkt, creërt u consistentie tussen uw berichten. 
 
✔️ Marketing: Telkens wanneer uw digital marketing activiteiten product content bevatten, heeft u uw 360-gaden productweergave beschikbaar. 
 
✔️ ERP: Alle basisproductgegevens zijn stamgegevens (masterdata) in uw ERP omgeving. Deze stamgegevens moeten worden bijgehouden in overeenstemming met de bredere product content. 
 
✔️ CRM: Uw CRM systeem is de connectie tussen uw potentiële en bestaande klanten en uw assortiment. Het bij de hand houden van deze masterdata types is essentieel voor uw concurrentiekracht. 
 
Door de technologische ondersteuning voor deze diciplines te integreren, heeft u minder tijd en middelen nodig om de eerste implementatie uit te voeren en is er minder complexiteit bij het gebruiken en verbeteren van de oplossing. Op die manier kunt u uw middelen richten op de belangrijkste taak: het verbeteren van de content van de data zelf. 
 

Verminder complexiteit - bespaar resources ðŸ’²

Voorbeeld van een PIM-gerelateerd systeemlandschap met 3 afzonderlijke toepassingen:

Voorbeeld van een vereenvoudigd PIM-gerelateerd landschap met slechst 2 centrale platformen: 

 

Bereken uw PIM ROI ðŸ“Š

Overweegt u een PIM systeem aan te schaffen maar bent u niet zeker van de businesscase? Probeer onze PIM RoI calculator en zie uw potentiële jaarlijkse besparing door een PIM systeem te gebruiken voor uw e-commerce oplossing.