Hoe u uw e-commerce SEO strategie verbetert met PIM

Het is geen geheim dat een hoge positie in zoekmachines essentieel is om omzet en groei te realiseren. In feite willen merken tegenwoordig hun SEO-strategie voor e-commerce maximaal benutten met PIM- software. Ontdek hoe u uw productdata kunt verfijnen en uw SEO-strategie kunt verbeteren met Product Information Management (PIM)
Geschreven door Dynamicweb op 24.03.2021, 16:40
Hoe u uw e-commerce SEO strategie verbetert met PIM

Het belang van zoekmachineoptimalisatie in e-commerce

Als u een marketeer bent, zult u het er waarschijnlijk mee eens zijn dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) de belangrijkste factor is voor de zichtbaarheid van uw product en inbound strategie. Een geoptimaliseerde website voor zoekmachines betekent voor de e-commerce branche dat er meer betalende klanten naar uw winkel komen.

In welke branche of welk product of dienst u ook verkoopt, u wilt zichtbaar zijn voor de zoektermen die uw klant gebruikt. 

Om het vertrouwen te winnen van uw toekomstige klanten moet uw e-commerce website uitstekend presteren voor de juiste zoekresultaten. Immers, wanneer was het de laatste keer dat u naar pagina 2 op Google moest gaan om te vinden wat u nodig had?

Hoe PIM-software uw SEO-strategie voor e-commerce kan verbeteren

In deze snelle, digitale wereld is het voor bedrijven van groot belang om hun productdata aan te passen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Met een Product Informatie Management (PIM) oplossing, binnen uw e-commerce omgeving, kan uw merk uw productdata verrijken en uitbreiden met essentiële details om de juiste klanten aan te trekken. Dat gaat veel verder dan wat doorgaans wordt opgeslagen in uw ERP-oplossing of CMS.

PIM-software geeft u de mogelijkheden die u nodig hebt om content op grote schaal te optimaliseren voor SEO. Eenvoudig gezegd, PIM is het "hoe", oftewel het belangrijkste ingrediënt om een effectieve SEO-strategie te creëren.

Voor merken die tal van productreferenties beheren, kan het optimaliseren van de SEO voor  productpagina's al snel een uitdaging vormen. Met een PIM- oplossing kunnen product- en marketingteams vertrouwen op een gecentraliseerde product referentiebron om de online vindbaarheid van productpagina's op verschillende distributiekanalen te optimaliseren.

Nu downloaden: Waarom PIM essentieel is voor uw e-commerce succes (gratis whitepaper) 

Hoe zoeken online plaatsvindt

Verplaats uzelf eens in de schoenen van de online koper terwijl zij een aankoop overwegen.  De kans is groot dat zij zoektermen gebruiken die verband houden met functie of doel, in plaats van een productnummer, merk of technische benaming. 
 
Dat is waar zoekmachines zoals Google u kunnen koppelen aan de online zoeker door hun intentie achterhalen. Zoekers zullen dan vaak hun zoekopdrachten aanpassen met de resultaten als feedback bij het identificeren van andere trefwoorden die de zoekopdracht kunnen verfijnen.
Als u bijvoorbeeld zoekt naar 'energiezuinige koelkasten', bevatten uw zoekresultaten waarschijnlijk verwijzingen naar een energieklasse. Alle koelkasten moeten een Europees Energielabel hebben. Aan het energielabel kunt u zien hoe zuinig het energiegebruik van een koelkast is. Een koelkast met label A is het zuinigst, G is het minst zuinig. Veel fabrikanten van apparaten gebruiken dit label zelfs om aan te geven dat hun producten voldoen aan Europese regelgeving. 
 
Dat kan de zoeker vertellen om te zoeken naar ‘koelkasten energielabel b’. Nu krijgen de resultaten van die zoekopdracht een nieuwe dimensie. Bevat uw e-commerce site dergelijke rijke productdata?

Verfijn uw SEO-strategie voor productgegevens met PIM-software

Zelfs op het gebied van verkopen via Amazon of andere externe marktplaatsen, is uitgebreide productinformatie essentieel om te kunnen concurreren met partijen die exact hetzelfde product verkopen.
 
Als twee verkopers hetzelfde product verkopen, is degene met de meeste productinformatie de enige die het meeste vertrouwen en de meeste conversies zal opleveren.

Afbeelding 1 - Installatie van productdetails in de Amazon-verkopers gids

Nu we het belang van PIM hebben vastgesteld om uw SEO strategie voor e-commerce te verbeteren, hoe beheren site-eigenaren dan productinformatie?

Productdata verzamelen

Eerst moet u beslissen welke productdetails onmisbaar zijn voor uw doelgroep en hoe u die informatie zo efficiënt mogelijk kunt verzamelen. Zelfs wanneer u alleen uw eigen producten verkoopt en niet die van andere leveranciers, kan uw productinformatie momenteel gefragmenteerd aanwezig zijn. Denk aan afgeschermde omgevingen of offline informatie.

Denk bijvoorbeeld aan ERP, databases, spreadsheets, gedrukte catalogi, folders, handgeschreven notities: kennis bij het personeel. Met een PIM-oplossing kan deze data eenvoudig centraal worden opgeslagen en naar behoefte worden gebruikt. 

Een PIM-oplossing gebruiken om spreadsheets te vervangen

Veel bedrijven gebruiken spreadsheets om hun productdata te beheren. Hoewel dit op korte termijn in een eenvoudige omgeving kan werken, wilt u dat die data op lange termijn consistent wordt verspreid over meerdere bronnen, kanalen, leveranciers en in verschillende indelingen of verbindingsmethoden.
In dat geval zijn spreadsheets niet afdoende. Een PIM-oplossing kan daarnaast veel meer vastleggen, zoals video's, afbeeldingen, documenten. Zelf klantrecensies behoren tot de mogelijkheden.
Zelfs bedrijven met een master data systeem zoals een ERP zullen de tekortkomingen aan informatie ontdekken die verder gaat dan de handvol basis productvelden zoals naam, omschrijving, productnummer, prijs en voorraad.

Productdata verrijken

Nadat u de productdata heeft verzameld is de volgende stap het verrijken van informatie. Dit houdt in dat u data toevoegt die nog meer vertrouwen en conversies opleveren. Dit kan vanalles zijn zoals productkenmerken die uw verschillende doelgroepen, dealers en consumenten aanspreken.
Als uw product bewegende foto’s bevat, dan is de fotografie die dat ondersteunt essentieel. Als u uw product in andere landen en talen verkoopt, heeft een vertaler of vertaalbureau mogelijk ook toegang nodig tot uw PIM-gegevens.
 
Media zoals video's, documentatie, productspecificatiebladen, enz. helpen om de productervaring online te verbeteren met een PIM-oplossing. Met intelligente PIM-oplossingen kunt u kunstmatige intelligentie gebruiken om meer inzicht te krijgen zoals 'volledigheidsscores'. Dit maakt het mogelijk om de effectiviteit van de productinformatie die voor elk bepaald product wordt geleverd, te beoordelen op basis van uw doelen.

Afbeelding 2 - Een voorbeeld van volledigheidsscores

Publiceren en distribueren van productdata

Alle werkzaamheden op het gebied van het verzamelen en verrijken van de productdata, die u kunt delen met een groter publiek via uw verschillende kanalen, komen hierbij kijken. Uw e-commerce winkel is slechts één kanaal waarnaar u uw productdata kunt distribueren. PIM's kunnen vrijwel direct publiceren op andere kanalen zoals externe marktplaatsen en sociale media. Hierdoor kunnen merken hun bereik vergroten en nieuwe kopers aantrekken.
Een PIM kan niet alleen naar deze honderden verschillende kanalen publiceren, maar een PIM kan ook beslissen welke informatie op elk kanaal wordt gedeeld. Als u product verkoopt op Amazon of Bol.com, hebben zij bijna evenveel productdetails nodig om vertrouwen op te bouwen bij klanten, terwijl ze ook betrokken blijven op uw site en voorkomen dat ze verder moeten zoeken.
Maar hoe krachtig een verkoopplatform zoals Amazon of Bol.com ook is, het is niet hetzelfde soort informatie dat Instagram nodig heeft. Daar wil het publiek prikkelende afbeeldingen en meerdere hashtags die interesses bereiken. Al deze informatie is beschikbaar in een PIM voor producten en kan worden gepubliceerd op verschillende kanalen met verschillende inhoud. 

Waarom PIM-software de oplossing is die u nodig hebt om uw productgegevens en klantervaring te verrijken

Een PIM gaat verder dan alleen online media. Digitale productbladen, gedrukte catalogi, pdf's behoren ook tot de kracht van een PIM. Het draait uiteindelijk om het creëren van een uitzonderlijke klantervaring.

Stelt u zich eens een geïntegreerde e-commerce omgeving voor waar wijzigingen vanuit een ERP, gekoppeld aan gestructureerde productgegevens in de PIM, direct als PDF kunnen worden gedownload in welk ontwerp of formaat u ook kiest. De nieuwste content verwerkt in een bestand dat direct online beschikbaar is voor de online doelgroep.

Naarmate e-commerce volwassen wordt en meer bedrijven zich bewust worden van de directe relatie tussen productervaring, SEO en online vertrouwen, zullen de tools die deze ondersteunen aan belang blijven winnen. Een speciale PIM-oplossing, geïntegreerd met de rest van uw technologie middelen, zal uw data effectief verbeteren en uw digitale strategie voorbereiden op succes.

Meer weten? Ontdek in onze gratis gids waarom PIM van essentieel belang is voor uw algehele digitale strategie, belangrijke project overwegingen en hoe u oplossingen kunt vergelijken: Waarom PIM de sleutel is tot uw e-commercesucces

Why PIM is Key to Your Ecommerce Success (Free Guide)

Download de gratis gids