Hoe uw bedrijf relevant blijft in de bouwsector

De gereedschap- en apparatuurindustrie groeit sterk, maar de industrie wordt niet op dezelfde manier bedreigd door buitenlandse e-commerce als vele andere industrie├źn.
Geschrevendoor Dynamicwebop 13.08.2019, 00:00
Hoe uw bedrijf relevant blijft in de bouwsector

Er is een zichtbare verandering in het handelspatroon voor zowel bedrijven als particuliere klanten in deze industrie. Er wordt meer online gewinkeld dan ooit te voren. Hier zijn verschillende redenen voor, maar een van de belangrijkste redenen is dat bedrijven in de branche nu zien dat er veel bespaart kan worden door online te kopen. Bedrijven in deze markt moeten daarom inspelen op digitalisering om hun concurrentie bij te houden. Het implementeren van een moderne online winkel is iets dat absoluut een prioriteit moet zijn voor iedereen in de bouwsector. 

Tegenwoordig leven we in een voortdurend veranderende digitale wereld en concurreren bedrijven steeds meer om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. Als u al een online winkel heeft, is veel van het werk al gedaan. Er zijn echter veel extra functies die u kunt - en moet - toevoegen aan uw online winkel. Wij beschrijven drie functies die de moeite waard zijn om te overwegen als u een nieuwe online winkel aan het opzetten bent óf als u uw huidige webshop wilt verbeteren. 

1. Een klantenportaal geeft uw klant volledige controle
 

U kunt een klantenportaal voor particuliere klanten opzetten, maar ook voor bedrijven. Met een dergelijk portaal heeft u de mogelijkheid om klantspecifieke prijzen, aanbiedingen, betaalmethoden en leveringsovereenkomsten te creëren. Dit zijn prijzen en aanbiedingen die u aan uw ERP systeem kunt toevoegen en eenvoudig kunt doorvoeren in uw online winkel. Op deze manier hoeft u niet voor elke klant de prijzen te wijzigen, omdat alle prijzen en kortingen al van kracht zijn.

Bovendien kunnen uw klanten zich eenvoudig aanmelden om de bestelgeschiedenis bekijken, historische bestellingen opnieuw te plaatsen, klantinformatie te wijzigen, rechtstreeks contact op te nemen met het bedrijf met hun eigen formulier en producten toevoegen aan een "favorietenlijst". 

U kunt ook kiezen welke klanten welke producten mogen zien, wat betekent dat klanten niet veel producten hoeven te doorlopen die voor hen niet relevant  zijn. Hierdoor kan de klant de producten zelf vinden, wat zeer tijdbesparend is voor beide partijen. 


 
Lindab heeft ervoor gekozen om dat ook te doen. Lindab is een internationaal bedrijf dat producten en oplossingen hoofdzakelijk van staal ontwikkelt, produceert, op de markt brengt en distribueert om bouwwerkzaamheden te vereenvoudigen en het milieu binnenshuis te verbeteren.
 
Ze gebruiken hun ERP systeem om de klant te voorzien van een selfserviceportaal, bestellingsgeschiedenis, de mogelijkheid om opnieuw te bestellen, rechtstreeks contact op te nemen en klantspecifieke prijzen te tonen. De voordelen van een dergelijke oplossing zijn talrijk voor de klanten, maar ook voor Lindab.
 
Het meest voor de hand liggende voordeel voor Lindab is de administratie. Een bestelling afhandelen via de telefoon, fax of e-mail kost veel tijd. Een bestelling verwerken in de online winkel duurt ongeveer de helft van de tijd die een traditionele bestelling in beslag neemt. Dit betekent dat Lindab door de jaren heen veel tijd en geld bespaart.

2. Integraties besparen u veel tijd
 

Als u met veel verschillende systemen tegelijkertijd werkt, kan het invoeren van gegevens in de systemen erg tijdrovend zijn. Daarom is het belangrijk om al uw bestaande systemen met elkaar te integreren, zodat u tijd kunt besparen en u uw klanten sneller en met de juiste informatie kunt helpen.

U hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om uw online winkel te integreren met CRM, ERP, leveranciers, betalingssystemen en leveringsmethoden. Dit betekent ook dat zowel u als uw klant te allen tijde de juiste informatie krijgen, omdat uw online winkel live is geïntegreerd.

U kunt vervolgens eenvoudig uw ERP systeem gebruiken om promoties, kortingen en verkopen aan uw online winkel toe te voegen, terwijl u uw CRM-systeem kunt gebruiken om nieuwe leads in de online winkel te vinden.


Een bedrijf dat een dergelijk integratiekader heeft aangenomen, is Skanska, een bedrijf dat machines en uitrustingen verhuurt voor bouwplaatsen. Hun assortiment bestaat uit machines en diensten zoals cabines, bouwmachines, steigers, kranen, stroom en warmte, veiligheids- en ondersteuningsapparatuur.
 
Gebruikers van Skanska Maskin zijn gemachtigd om met hun AD (met eenmalige aanmelding) in te loggen in de portal (AD-login). Ze spiegelen klantprijzen in hun database om op verzoek de juiste prijs te presenteren.
 
Door de digitale aanwezigheid van het bedrijf bij te werken, kan Skanska Maskin zich nu richten op efficiënte klantenafhandeling en -verkoop, terwijl het koopproces voor zowel Skanska Maskin als hun klanten wordt vereenvoudigd. Hierdoor is het bedrijf toegankelijker geworden voor zijn klanten.

3. Een PIM systeem geeft u een volledig overzicht

Als u veel verschillende producten en varianten verkoopt, kan het al snel moeilijk worden om volledige controle te hebben over alle productinformatie voor elk product. Om de controle te behouden, kunt u een PIM systeem implementeren om al uw producten bij te houden. Hiermee heeft u volledige controle en uw producten worden automatisch toegevoegd aan uw webshop. 

In de bouwproductenindustrie is het van belang om uw klanten zo veel mogelijk informatie over een product te laten zien. Of een schroef 10 mm of 15 mm lang is, kan een grote rol spelen en het is vervelend voor de klant om de verkeerde producten te kopen.

Een geïntegreerd PIM systeem bespaart u veel tijdrovende werkzaamheden, omdat u uw productinformatie slechts eenmalig hoeft in te voeren en u kunt kiezen waar u deze informatie wilt gebruiken. U kunt het bijvoorbeeld gebruiken om producten op social media te promoten, in uw online winkel te plaatsen of productmappen te maken. Bovendien kunt u de productinformatie gebruiken om categorieën en productrelaties te maken.

Als een klant bijvoorbeeld een accuboormachine in zijn winkelwagen heeft geplaatst, moet uw website suggesties geven voor gerelateerde producten die relevant kunnen zijn voor wat de klant wil kopen, zoals batterijen voor de boor of andere handige hulpmiddelen. Dit geeft uw klant meer waarde wanneer ze bij u kopen, terwijl de waarde van de verkoop ook verhoogd.

Benieuwd hoe andere bedrijven net zoals Skanska en Lindab profiteren van klantenportalen, integraties en PIM oplossingen binnen Dynamicweb? Neem een kijkje op onze klantenpagina!