Stilstaan is achteruitgang, personaliseer uw eCommerce ervaring

De sleutel tot succes is je houding. Zowel in het bedrijfsleven als in je privéleven is het erg belangrijk hoe jij je tegenover bepaalde situaties opstelt. Dit geldt ook voor jouw e-business, je overtuiging, gevoel en positionering zijn van groot belang. Carol Dweck, een professor psychologie op de Stanford Universiteit, heeft geschreven over hoe je houding tegenover verschillende situaties een positieve invloed creëert over jouw eigen succes.
Written by Dynamicweb Software on 06.06.2018, 00:00

 

Stel, een potentiële klant bezoekt jouw website en kan niet direct een onlinefunctie vinden, hoe zou jij hierop reageren? Een concurrerende partij past zich wel tijdig aan aan de behoeftes van zijn onlineklanten met web functies waar jouw bedrijf nog geen gebruik van maakt. Denk hierbij aan de mogelijkheid om de online-ervaring van een klant eenvoudig te personaliseren of toegang te geven tot zelfbediening. Kies jij er dan voor om stil te staan tijdens deze ontwikkeling, of pas jij je website aan en ga je zelfs nog een stapje verder dan je concurrent. Vandaag de dag kijken klanten niet alleen maar naar de producten die je aanbiedt, maar ook naar de service die je hierbij levert. Je houding tegenover veeleisende klanten of zware concurrentie bepaald jouw potentieel voor succes. Binnen de e-commerce komt het verschil tussen een goede en slechte houding neer op twee uitspraken;

‘’Daar doen wij niet aan’’ tegenover ‘’Hoe kunnen wij dat mogelijk maken?’’

Klant is koning. Dus ‘’Hoe kunnen we dat mogelijk maken?’’ is het juiste antwoord op de behoeftes van de klant. Je loopt achter de feiten aan wanneer je niet kan bieden wat jouw concurrent wel aanbiedt. Wanneer jouw klant een betere online-ervaring wenst moet je jezelf afvragen: ‘’Hoe zorgen wij ervoor dat we dit wel aan kunnen bieden en de klanttevredenheid hoog kunnen houden?’’.

‘’Daar doen wij niet aan’’ of ‘’Dat is niet mogelijk bij ons’’, is een negatieve houding in de snel veranderende wereld van de e-commerce. In de moordende wereld van online verkopen betekend ‘’Daar doen wij niet aan’’ ook wel; we verwijzen je door naar onze concurrent waarbij het wel kan. Het komt vaak genoeg voor dat een klant je vraagt waarom jouw bedrijf een bepaalde websitefunctie niet aanbiedt, terwijl de mogelijkheid er wel voor is. Wanneer je ‘’daar doen we niet aan’’ antwoord, maakt niet uit wat het is, geef je de klanten de indruk dat hun wens niet welkom is. Je stelt de klant teleur met een nee-verkoop, en bedenk je waar de klant dan heen zal gaan…

Klanten vragen zichzelf al snel af waarom er bepaalde wensen niet mogelijk zijn. Het is jouw taak om erachter te komen wat de klanten missen bij het aankoopproces. Met een geïntegreerd eCommerce platform hoeft u geen functies aan uw concurrenten af te staan. Of u een complete web-ervaring aanbiedt die aan de wensen van uw klanten voldoet is een kwestie van je instelling, geen kwestie van budget. ‘’Hoe kunnen wij dat mogelijk maken?’’ staat voor het vinden en implementeren van de juiste oplossingen voor uw klanten. ‘’Hoe kunnen wij dat mogelijk maken’’ staat voor optimalisatie.

Een e-business is succesvol wanneer je kan zien wat klanten willen en durven dat ook te vragen. Het leveren van een geoptimaliseerde web-ervaring is geen onoverwinnelijk obstakel. Maar wat wordt er precies bedoeld met succes in de eCommerce? Succes is wanneer klanten hun web-ervaring kunnen personaliseren of de mogelijkheid hebben tot zelfbediening (B2B portal). Zo zijn er nog vele andere opties om klanten aan te moedigen om iets (vaker) te kopen. Verbaas je klant met deze mogelijkheden door middel van verschillende tools. Laat een klant zich niet afvragen waarom iets bij uw bedrijf niet kan, laat de klant zichzelf afvragen hoe die handeling mogelijk kan zijn. De gedachte ‘’Hoe is dat mogelijk?’’ leidt tot meer tevreden klanten, meer conversies, betere mond-tot-mond reclame (wat niets kost), een grotere naamsbekendheid en vooral een veel betere online-ervaring.

Het optimaliseren van uw eCommerce-website is een proces dat nooit stil mag staan. Stilstaan is achteruitgang. Hoe langer je zegt "Daar doen wij niet aan", hoe moeilijker het is om weer vooruitgang te boeken. Wil je niet achter je concurrenten aan lopen, zorg dan dat ze achter jou aan lopen en verbeter je eCommerce ervaring door je houding te optimaliseren.