Pokeren, het is net e-commerce

Ken je de uitdrukking; ‘’You have to play the cards that you’re dealt’’? Zogezegd moet je spelen met de kaarten die je gedeeld krijgt, en net als bij poker is er in de e-business een beetje geluk nodig in het spel. Maar kijk verder dan de koningen en azen, naast jezelf zitten er ook nog andere spelers aan de tafel.
Geschrevendoor Dynamicweb Softwareop 06.06.2018, 00:00
Pokeren, het is net e-commerce

 

In de top van het professionele poker kunnen spelers hun tegenstanders lezen. Daar komt het bekende ‘’know when to hold ‘em and when to fold ‘em’’ vandaan. Zo zijn er bepaalde ‘’tells’’ waaraan een pokerkampioen kan aflezen of iemand bluft of een Royal Flush heeft. Op deze manier kunnen de beste pokerspelers, in een spel gebaseerd op geluk, consistent blijven winnen.
 

De klant heeft zelf een profiel gecreëerd waardoor jij weet waar diegene geïnteresseerd in is.
 

Wanneer je ook consistent wilt blijven winnen in de wereld van de eCommerce zou je ook niet alleen willen vertrouwen op geluk, toch? Om meer klanten aan te trekken en een hogere conversieratio te behalen zou je een van je eerste doelstellingen het aanbieden van relevante producten aan je klanten moeten zijn. Hoe relevanter deze aanbiedingen voor de klanten zijn, hoe groter de kans op een transactie.
 
Maar hoe weet je nou welke producten relevant zijn, wat ook weer verschilt per klant? Zoals gezegd wordt poker gespeeld aan een tafel, uw e-business omvat duizenden bezoekers op de website. Waar je naar opzoek bent is een zogenoemde tell. Vaak laat een klant een bepaald profiel achter zoals bijvoorbeeld productgroepen waar naar gekeken wordt. Aan de hand van deze informatie kan je een persoonlijke web-ervaring creëren, voor elke klant verschillend.
Het kunnen onderscheiden van deze zogeheten tells wordt ook wel pokerology genoemd. Binnen de pokerology worden er twee belangrijke tells beschreven:
 

  • Fysieke tells
  • Een bepaalt patroon hoe er wordt ingezet

 
Beide kenmerken komen ook voor binnen de e-commerce. Een voorbeeld van een fysieke tell is een bepaalde lichaamshouding of wanneer een speler plotseling zijn stoel verplaatst. Of hun handen beginnen langzaam te trillen, of de ogen bewegen zenuwachtig. Deze gedragingen geven aan hoe een speler zich over zijn kaarten kan voelen.

Ook jouw klanten vormen patronen

Wat bij e-commerce niet kan is de fysieke situatie van uw klanten zien achter de schermen, maar dat betekend niet dat je geen kaart meer hebt om te spelen. Met een geïntegreerde e-commerce- en online marketing platform is het mogelijk om het gedrag van je klanten te volgen. Het is mogelijk om te zien welke pagina’s er worden bezocht, op welke inhoudt wordt geklikt of voor hoeveel seconde bezoekers aanwezig zijn per pagina.
 
Deze vorm van gedragsherkenning verzamelt automatisch een inzicht in elke klant. Laten we als voorbeeld nemen dat je auto’s verkoopt. Als een klant alleen maar de pagina’s bezoekt met inhoud over motoren, dan heb je een safe bet waar de interesse ligt. De klant heeft zelf een profiel gecreëerd waardoor jij weet waar diegene in geïnteresseerd in.
 
De tweede tell van de pokerology gaat in op het spelpatroon van een speler. Hoe een speler inzet of hoe hij inkoopt vertelt veel over de kaarten. Bij het online verkopen van producten vertonen uw klanten ook bepaalde patronen. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de voorgaande bestellingen van een klant kan je zijn aankooppatroon zien tot de eerste bestelling. Een ander voorbeeld van een patroon is wanneer klanten iets aan het verlanglijstje toevoegen, of ze nou wel of niet afrekenen. Net als met poker, kan je binnen de e-commerce zien hoe er wordt ingekocht.
 
Ook jouw klanten vormen patronen. Elke actie die de klant onderneemt laat jou zien waar diegene in is geïnteresseerd en waar ze zich bevinden binnen het koopproces. En wanneer jou het lukt om je klanten meer relevante producten voor te schotelen, dan is het aan jou om alle pokerchips te verzamelen.