SEO: Wat is dat?

Dit is een mini-serie over SEO en prestaties. De serie beschrijft wat SEO is en welke tools belangrijk zijn bij Search Engine Optimization.
Geschreven door Dynamicweb op 28.10.2019, 00:00
SEO: Wat is dat?

Zoekmachineoptimalisatie is een directe vertaling van de Engelse term Search Engine Optimization (SEO). Het doel van SEO is om de zichtbaarheid van de startpagina in zoekmachines zoals Google te vergroten, wat verder zal leiden tot meer verkeer en vervolgens meer omzet.

De algoritmen van Google bepalen hoe websites worden gerangschikt op verschillende zoekopdrachten en bevatten meer dan 200 factoren die kunnen worden verdeeld in drie groepen: technische SEO, on-page SEO en off-page SEO.

  • Technische SEO 

Technische SEO is het meest geavanceerde onderdeel van zoekmachineoptimalisatie omdat het programmeerwerk bevat. Er is veel te volgen op het gebied van technische SEO.

Een van de belangrijkste technische elementen is indexering. Dit is een manier om de gewenste pagina's in de index van Google te categoriseren en vergelijkbare categorieën die je er niet in wilt hebben uit te sluiten. Het doel is om zoveel mogelijk "goede" pagina's te maken en zo min mogelijk "slechte" pagina's. De goede pagina's dragen positief bij aan het zicht van Google op jouw website, en het tegenovergestelde geldt voor de slechte pagina's.

Er zijn ook enkele andere componenten die relevant zijn op dit gebied. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat jouw website de juiste structuur heeft zodat Google deze kan vinden. Bovendien is het even belangrijk dat je jouw gegevens structureert zodat Google begrijpt wat het betekent. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de teksten uniek zijn op verschillende subpagina's, zodat "dubbele inhoud" wordt vermijd. 

De afgelopen tijd zijn gebruikerssignalen ook steeds belangrijker geworden, wat hogere eisen stelt aan de bruikbaarheid van uw website. Google kijkt bijvoorbeeld naar hoe snel iemand jouw startpagina bereikt en hoe gebruikers omgaan met de startpagina, bijvoorbeeld of ze lang op de startpagina blijven of meteen weer weg gaan.

  • On-page SEO 

On-page SEO is het onderdeel van zoekmachineoptimalisatie dat op de website zelf plaatsvindt, maar dat niet technisch van aard is. Het gaat over zoekwoorden en teksten en is over het algemeen het minst geavanceerde onderdeel van SEO, dat ook het dichtst bij klassieke marketing staat.

Keyword analyse
Keyword analyse is het hele punt van zoekmachineoptimalisatie. Hier kom je te weten op welke zoekwoorden je de hoogste positie behaalt.

De eerste stap in een goede analyse van zoekwoorden is het maken van een grove lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Vervolgens moet je de lijst gaan inkorten, bijvoorbeeld door zoekwoorden te verwijderen die niet zo relevant of te algemeen zijn. Verder moet je ook trefwoorden verwijderen die een laag zoekvolume hebben, omdat deze niet voldoende respons geven. Uiteindelijk krijg je een goede lijst met zoekwoorden die je wilt gebruiken om jouw website te optimaliseren, die prioriteit moet geven ten opzichte van uw bestemmingspagina's - dan ben je klaar om aan de slag te gaan met de optimalisatietaak.

Titeltags en metabeschrijvingen
Een titeltag is de kop die op Google wordt getoond wanneer de website verschijnt in de context van een zoekopdracht en een metabeschrijving is de beschrijving die wordt weergegeven. Dit zijn twee zeer belangrijke aspecten om te optimaliseren, omdat ze erg belangrijk zijn voor jouw rankings op Google.

Vooral de titeltag is uiterst belangrijk. Het is van cruciaal belang dat je een titeltag schrijft die primaire zoekwoorden en eventuele secundaire zoekwoorden bevat en dat de aanvrager de noodzaak voelt om op uw website te klikken en niet op die van een ander. 

Teksten
De daadwerkelijke inhoud van uw bestemmingspagina's is ook erg belangrijk. Op alle pagina's die voor u belangrijk zijn, vanuit een SEO-perspectief, moet u een gedetailleerde tekstbeschrijving hebben die niet alleen de gebruiker relevante informatie geeft, maar ook aan Google uitlegt waar de pagina over gaat.

In deze tekst is het belangrijk dat u zowel uw primaire sleutelwoord als uw secundaire sleutelwoorden opneemt, maar deze hoeven niet meer dan een of twee keer in de tekst te voorkomen. Het is niet nodig om de woorden vaak opnieuw te noemen, maar het is belangrijk dat ze een paar keer voorkomen, anders weet Google niet dat de pagina over dit onderwerp gaat.

  • Off-page SEO (Linkbuilding)

Off-page SEO is het onderdeel van de zoekmachine dat zich bezighoudt met alles wat je buiten de website doet. Het gaat erom dat andere websites een link naar jouw website krijgen om de geloofwaardigheid rondom de pagina te vergroten. Dit wordt linkbuilding genoemd.

De logica hierachter is dat hoe meer websites naar jouw site linken en hoe 'sterker' die sites zijn, hoe hoger de score, zolang de websites die naar jou linken relevante inhoud hebben met betrekking tot jouw onderwerp.

Witte hoed vs. Zwarte hoed SEO
Misschien heb je de termen "White hat SEO" en "Black hat SEO" wel is gehoord? Deze zijn voornamelijk gerelateerd aan linkbuilding. De voorwaarden geven een basiskennis over het al dan niet in strijd zijn met de richtlijnen van Google. "Witte hoed" betekent dat je binnen de richtlijnen bezig bent en "Zwarte hoed" betekent dat je daarbuiten valt.

In de praktijk is het voor SEO-bedrijven die aan beide strategieën werken. Meestal zit het ergens tussenin. Als je alle officiële richtlijnen van Google volgt, is het moeilijk om resultaten te produceren, maar als je de richtlijnen niet volgt, bestaat er een groot risico dat je wordt bestraft, bijvoorbeeld door te worden uitgesloten van Google.

Bekijk hier hoe een grondige keyword analyse heeft gezorgd voor topscores in SEO en Google Page Speed voor onze klant Arkil. 

Lees hier meer over Title Tags en Meta Descriptions.