Voorspellingen 2021: Ecommerce

2020 is in veel opzichten een wereldwijd veranderend jaar geweest, en nu het jaar ten einde loopt, is het tijd om over toekomstige e-commercetrends na te denken en voorspellingen te doen.
Geschreven door Dynamicweb op 22.12.2020, 08:40
Voorspellingen 2021: Ecommerce

Een woord dat - sinds een paar jaar - op ieders lippen ligt, is Ervaring. Het jaar 2020 stond in het teken van het leveren van de best mogelijke ervaring, of het nu gaat om klant-, commerce- of productbeleving, en het zal een trend blijven in 2021. Maar waarom staat dit onderwerp (nog) op de agenda? Omdat er veel ruimte is voor verbetering.

Nu we op het punt staan een nieuw jaar in te gaan, hebben we vijf e-commercevoorspellingen voor 2021 op een rijtje gezet waarvan we denken dat ze uw e-commercebedrijf vooruit zullen helpen en uw e-commercesucces zullen verbeteren.

Mis ook onze andere voorspellingen voor 2021 niet:

→ Voorspellingen 2021: Digital Marketing

→ Voorspellingen 2021: Product Information Management

→ Voorspellingen: Content Management


Voorspellingen 2021: E-commerce 

De veranderende economie vraagt om het bijhouden van opkomende e-commercetrends om het lawaai te doorbreken, op te vallen en klanten aan te trekken. Hier zijn onze suggesties voor e-commercetrends waar u in 2021 op moet letten.

E-commerce Voorspelling 1: Digital Transformation

Terugkijkend op 2020 is digitale transformatie onbetwistbaar voor bedrijven om te overleven en in de toekomst concurrerend te blijven. Volgens McKinsey & Co. genereren digitale B2B leiders 5x meer inkomsten dan hun niet-digitale collega's en hun onderzoek in 2020 gaf aan waarom dat is: meer dan 75% van de B2B kopers en verkopers zegt dat ze de voorkeur geven aan online aankopen en de voorkeur geven aan externe interacties met verkopers.

Het kopersgedrag, zowel B2B als B2C, evolueert van nature naar de digitale ervaring doordat er nieuwe generaties op de arbeidsmarkt komen. En daarmee ontstaan nieuwe verwachtingen, behoeften en gedrag. Maar COVID-19 maakte die verandering binnen enkele maanden razendsnel! Daarom gingen veel bedrijven op zoek naar kant-en-klare oplossingen waarmee ze hun diensten of producten binnen enkele dagen online konden verkopen.

Het is niet langer de vraag of u met uw bedrijf online moet gaan, maar wanneer. Als u niet online bent, loopt u mogelijk veel mis. Gelukkig is het beter om te laat te komen dan nooit. Er zijn tal van mogelijkheden om uw commerce op een snelle en betrouwbare manier online te krijgen met kant-en-klare oplossingen.

In 2021 zullen we blijven zien dat bedrijven hun zaken volledig digitaal aanpakken, en ongetwijfeld zal 2021 een winstgevend jaar worden voor digitaal native handelaren.

Ecommerce Voorspelling 2: Niche online marktplaatsen worden steeds populairder

Elk bedrijf zoekt naar mogelijkheden om meer inkomsten te genereren. Verkopen via online marktplaatsen is een makkie.

Nu denkt u waarschijnlijk aan de meest bekende marktplaatsen zoals Amazon, eBay, Alibaba, Etsy, enz. Dit zijn echter verre van de enige opties. In feite zijn er meer dan 100 online marktplaatsen om van te profiteren. En de focus voor 2021 zal liggen op niche onlinemarktplaatsen in verschillende bedrijfstakken en sectoren.

Forrester voorspelt de volledige (her) opkomst van niche B2B marktplaatsen. Deze niche online marktplaatsen zullen in 2021 B2B verkopers en klanten blijven aanspreken.

Of u zich nu klaarmaakt om een nieuw e-commercebedrijf te lanceren of al jaren online verkoopt, online marktplaatsen zouden een centraal onderdeel moeten zijn van uw strategie voor 2021 en daarna.

Ecommerce Voorspelling 3: Gepersonaliseerde E-commerce

Hoewel mensen steeds vaker online winkelen, stijgen de verwachtingen van de winkelervaring. Het maken van een website en het online verkopen van uw producten is niet voldoende. Het geld stroomt niet zomaar binnen zodra u uw nieuwe webshop lanceert. De concurrentie wordt heviger en het online winkelgedrag verandert sneller dan ooit tevoren.

Klanten geven 48% meer uit wanneer hun winkelervaring gepersonaliseerd is. Om een gepersonaliseerde ervaring te bieden en relevante aanbiedingen aan uw klanten te presenteren, is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie over uw klanten te verzamelen. Gelukkig vindt 57% van de online shoppers het prettig om hun persoonlijke informatie met een merk te delen als dit hun winkelervaring ten goede komt.

Hoe verzamel je de juiste data? Er zijn verschillende manieren om (meer) gegevens over uw klanten te verzamelen. Als u bijvoorbeeld nog geen D2C aanpak volgt, kunt u deze overwegen. Gamification is een andere strategie, waarbij u een wedstrijd kunt houden waarbij uw klanten meer informatie over zichzelf moeten verstrekken. Of u kunt uw klanten gewoon een korting aanbieden als ze een korte enquête invullen.

Ecommerce Voorspelling 4: Social E-commerce

Zet je schrap voor social commerce of blijf achter lopen op de concurrentie. Zo simpel is het. De consumenten van vandaag hebben torenhoge verwachtingen van de commerciële ervaring. Ze willen een geïntegreerde ervaring op social media en hoeven maar één site te gebruiken om uw item te kopen. 30% van de ondervraagde online kopers beweert dat ze rechtstreeks op social media zullen kopen.

Naast het gebruik van traditionele social mediasites zoals Facebook en Instagram, kunt u ook meer klanten aantrekken en producten verkopen via verschillende andere sites. Wist u dat ongeveer 47% van de mensen op Pinterest op zoek is naar een product? Bij Facebook en Instagram zakt het cijfer naar respectievelijk slechts 15% en 11%.

Social commerce is het rechtstreeks verkopen van producten via social media. Het verschilt van socialemediamarketing omdat u gebruikers niet omleidt naar een online winkel, maar hen de mogelijkheid geeft om rechtstreeks af te rekenen binnen het netwerk dat ze op dat moment gebruiken.

Ecommerce Voorspelling 5: Voice Commerce

Is dit geen trend voor 2020, vraag u zich misschien af? En ja, tot op zekere hoogte. Sommige trends, zoals AR en VR en voice commerce, behoorden echter tot de trends die meer tijd nodig hebben om volledig te worden toegepast in vergelijking met wat iedereen verwachtte in 2020. Gartner voorspelde dat meer dan 50% van de middelgrote tot grote ondernemingen tegen 2020 over chatbots zou beschikken. Dit is geen verrassing, aangezien chatbot-technologie - die kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om menselijke gesprekken na te bootsen - volwassen begint te worden en meer geavanceerde oplossingen biedt. Tegenwoordig zijn chatbots een centraal en onontkoombaar hulpmiddel geworden voor effectieve conversatiemarketing, vooral in de B2B markt.

In 2017 bezat 13% van alle huishoudens in de VS een slimme luidspreker. In 2021 wordt verwacht dat 55% van de huishoudens in de VS een slimme luidspreker bezit. In 2020 gebruikt 43% van de eigenaren van slimme luidsprekers hun apparaten om producten online te bestellen. Voice Commerce biedt uw bedrijven een ander kanaal om in contact te komen met klanten en hun winkelervaring te integreren met het dagelijks leven en de verkoopkansen te vergroten.

Optimaliseer uw website voor gesproken zoekopdrachten en probeer meer van de natuurlijke taal op te nemen die uw klanten gebruiken. Bij spraakgestuurd zoeken worden vaak meer vragen gesteld dan bij online zoeken. Daarom kunt u ook een pagina met veelgestelde vragen aan uw website toevoegen en alle mogelijke vragen met antwoorden op een rijtje zetten om aan de verwachtingen en behoeften van uw klanten te voldoen.

Conclusie

De versnelling van de e-commercegroei houdt het tempo in het jaar 2021 aan. Statista laat zien dat de gemiddelde groei doorgaat met gemiddeld 15% jaar-op-jaar.

Er zijn veel onderzoeken en uitspraken over wat het winnende verschil maakt. De marktconsensus lijkt te zijn dat ‘Ervaring’ de grote onderscheidende factor is. Oh, en dan natuurlijk de digitale transformatie. Als u zich in de positie bevindt om digitaal te gaan, wilt u misschien niet te lang wachten en iets missen.


Bonus: Hoe voorzien anderen de toekomst van E-commerce? 🔮

De bovenstaande voorspellingen zijn gebaseerd op onze aannames. Om de perspectieven te verbreden, hebben we zes van onze partners over de hele wereld gevraagd om hun voorspellingen over de toekomst van e-commerce te delen. Je kunt de livestream on-demand bekijken of ernaar luisteren als podcast.