Voorspellingen 2021: PIM

Product Information Management (PIM) is de basis van een moderne e-commercestrategie. In een wereld die steeds meer door AI wordt aangedreven, zal de mogelijkheid om uw productgegevens te structureren en bloot te stellen aan AI-gerichte applicaties een cruciale differentiator zijn.
Geschreven door Richard Lee, Dynamicweb op 22.12.2020, 18:30
Voorspellingen 2021: PIM

Om concurrerend te blijven in het steeds groter wordende e-commerce landschap in 2021, kijken slimme bedrijven nu naar productervaring als hun belangrijkste onderscheidende factor.

Terwijl fabrikanten, distributeurs en groothandels Product Information Management (PIM) software gebruiken om betere online productervaringen via alle kanalen te bieden, realiseren ze zich vaak hoeveel moeite het kost om alle benodigde gegevens te verzamelen, categoriseren en te verrijken. Als een buitenstaander van de productgegevens die e-commerce-gerelateerde industrieën van brandstof voorzien, zou je kunnen denken dat deze informatie alomtegenwoordig is en direct beschikbaar online wacht om te worden vastgelegd. Helaas voor groothandelaren en distributeurs kan het een echte uitdaging zijn om die informatie voor hun eigen doeleinden voor duizenden producten te raadplegen en samen te voegen.

Kon je maar met je vingers knippen en al dat handmatige werk zou worden gedaan!

Mis ook onze andere voorspellingen voor 2021 niet:

→ Voorspellingen 2021: E-commerce

→ Voorspellingen 2021: Content Management

Voorspellingen 2021: Digital Marketing

Voorspellingen 2021: PIM en AI

Gelukkig is die wereld misschien niet zo ver weg.

AI en machine learning blijven zich verankeren in de applicaties en processen die wij als mensen elke dag gebruiken. Heb je ooit genoten van een film die werd aanbevolen door Netflix? Hoe zit het met het bestellen van een product via Alexa met alleen uw stem?

Eén ding is zeker: het structureren van uw gegevens en deze blootstellen aan AI-toepassingen wordt steeds belangrijker voor online consumenten en interne medewerkers om moderne productervaringen te bieden.

Benieuwd naar PIM maar weet u niet waar u moet beginnen? Krijg een vliegende start in uw onderzoeksproces en download onze gratis whitepaper: De status van PIM in 2020.

Computervisie en Productverrijking 

Een van de meest voorkomende AI-processen is Computer Vision, waarmee binnen enkele seconden duizenden afbeeldingen kunnen worden bekeken, waarnaar verwezen, geïdentificeerd en gecategoriseerd kan worden. We zien dit type technologie telkens wanneer we een omgekeerde afbeelding zoeken. Een andere computer vision applicatie die u mogelijk hebt gebruikt, is de functie "zoeken op camera" in de Amazon.com app.

Computervisie wordt niet alleen gebruikt om te identificeren wat een afbeelding bevat, maar kan ook extra attributen toewijzen met wat extra logica. Hier is een uitstekend voorbeeld met de Cloud Vision API van Google en een rubberen handschoen als product.

Het zal niet lang duren voordat geavanceerde PIM's die AI gebruiken, descriptoren kunnen gebruiken die zijn gekoppeld aan afbeeldingsgegevens om producten, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen, automatisch te categoriseren of te verrijken. Stel je voor hoe dit er op schaal uitziet, wanneer je de computer vision-processor op een map met 50.000 productafbeeldingen richt.

Natuurlijke taalverwerking, gesproken zoekopdrachten en bestellen met digitale assistenten

Een andere populaire toepassing voor AI is Natural Language Processing (NLP), dat tekst verwerkt om patronen te identificeren en uiteindelijk betekenis af te leiden die kan worden gebruikt voor volgende stappen of analyse.

Spraakopdrachten en gesproken zoekopdrachten worden al een populaire manier om apparaten en applicaties te bedienen (zoals Amazon Alexa). PIM oplossingen stellen organisaties in staat om gemakkelijker deel te nemen aan groeiende trends zoals gesproken zoekopdrachten en spraakopdrachten met gestructureerde, wijdverspreide en constant bijgewerkte productgegevens.

Alles wordt samengebracht met machine learning

Zoals elke opkomende technologie is AI niet foutbestendig. Soms is menselijk ingrijpen en auditing nodig om bij te sturen.

Voer machine learning in.

Als een menselijke operator resultaten bevestigt of ontkent, kan machine learning worden gebruikt om toepassingen te leren hoe ze beter kunnen presteren door fouten te verminderen en de nauwkeurigheid te verbeteren. De belofte van de combinatie van computervisie, NLP en ML schetst een fantastische toekomst.

Stel je voor dat je afbeeldingen verwerkt om niet alleen duizenden producten te categoriseren, maar om deze gegevens verder te verbeteren met andere relevante en herkenbare gegevens vanuit je eigen organisatie of via cloudservices. Of overweeg de voordelen van productanalyse of -scoring, met diepere inzichten over hoe u uw productgegevens kunt optimaliseren dan de huidige 'volledigheid'-scoremodellen die u vindt in intelligente PIM oplossingen.

De tijd zal leren hoe snel deze voorspellingen uitkomen, maar we wedden dat ze niet al te ver weg zijn.

Krijg een vliegende start in uw PIM software onderzoeksproces en download onze gratis whitepaper: De Status van PIM in 2020.