Waarom is Product Information Management (PIM) zo belangrijk vandaag de dag?

De shift in het verkopen in fysieke winkels met behulp van persoonlijke verkoopassistentie naar het verkopen online heeft ervoor gezorgd dat de digitalisering en optimalisatie van productinformatie een must is geworden.
Written by Dynamicweb on 29.10.2018, 08:00
Waarom is Product Information Management (PIM) zo belangrijk vandaag de dag?

Neem controle over uw productinformatie

U moet vandaag de dag veel meer beheren dan alleen een productomschrijving en een prijs voor uw product. Het beheren van productinformatie in een gedigitaliseerde wereld, indien het op de juiste manier wordt gedaan, helpt u meer te verkopen door:

✔️ Selfservice scenario’s voor online aankopen mogelijk te maken
✔️ Personalisatie te onderbouwen bij het aanbieden van producten
✔️ Te profiteren van productrelaties

Bovendien kunt u uw kosten verlagen door:

✔️ Retours te minimaliseren 
✔️ Productdata automatisch te verwerken

Selfservice scenario’s mogelijk maken 

Selfservice aankoopbeslissingen vereisen uitgebreide productinformatie omdat de koper…

👉 Snel moet kunnen zoeken naar het product en moet kunnen navigeren in de webwinkel
👉 Zeker moet zijn dat hij/zij het juiste product kiest voor het beoogde gebruiksdoel
👉 Graag revelante producten van verschillende merken wil vergelijken met dezelfde maatstaven

Door uw klanten deze mogelijkheden te bieden, zult u meer verkopen en kosten verlagen door retours te minimaliseren.

Uw klant moet toegang hebben tot specifieke productinformatie om met zekerheid het juiste product te vinden en te kiezen. Dit omvat gedetailleerde feiten met betrekking tot het product, evenals afbeeldingen en documenten gerelateerd aan dit product.

📣 Volgens FDIH (Danish Ecommerce Association)…

81% van de consumenten verlaat een webshop als deze onvoldoende productinformatie toont (Danish Ecommerce Association).

Aan meer dan 7000 mensen werd de stelling voorgelegd die stelt dat zij een webshop niet zouden gebruiken als de productinformatie onvolledig is of als de productafbeelding van slechte kwaliteit is. 52% was het hier volledig mee eens en 29% stemde in. 12% wist het niet zeker. 4% was het hier niet mee eens en slechts 3% was het hier volledig mee oneens.

Het type productinformatie dat u de klant moet laten zien, is afhankelijk van uw branche en het product zelf. Technische producten zoals een elektrische fiets moeten de nadruk leggen op de presentatie van technische data van bijvoorbeeld de batterij, versnellingen en onderdelen. In vergelijking met meer visuele producten zoals meubelen die zich meer richten op afbeeldingen en verhalen om de producten te verkopen.

Personalisatie waarmaken

35% van de inkomsten van Amazon is te wijten aan productaanbevelingen (McKinsey). Alle grote e-commerce oplossingen maken er gebruik van. Zij presenteren productaanbevelingen op basis van aankoopgedrag. Dit is mogelijk met een PIM systeem.

Voor het personaliseren van productaanbiedingen zijn specifieke productkenmerken vereist. Kennis over uw klant, wat hij/zij wil en het koopgedrag is één kant van de personalisatie. De andere kant matcht deze data met relevante producten. Hiervoor is het nodig om alle harde feiten over de producten te structureren. Met een PIM systeem kunt u beiden doen. Door productgegevens via uw PIM systeem te verwijzen naar uw E-commerce data over het koopgedrag kunt u de bezoekers relevante producten tonen.

Door dat te doen, kunt u meer doen dan alleen de producten presenteren die uw bezoeker al heeft bekeken en in het beste geval ook waar anderen naar keken. Door toegang te hebben tot gestructureerde productinformatie, kunt u producten met dezelfde functies en doelen voorstellen en presenteren.

Gebruik maken van productrelaties

Verhoogde online sales moeten productrelaties omvatten. De goede oude verkoper zorgde er vroeger altijd voor dat de klant de winkel verliet met de beste optie voor het product in het achterhoofd - en de aanvullende producten die nodig zijn om het beoogde gebruiksdoel te bereiken.

Een webshop zou op diezelfde manier moeten werken en zal deze taak nog beter kunnen uitvoeren op basis van de enorme hoeveelheid gedigitaliseerde productinformatie dat tegenwoordig beschikbaar is.

Automatisering van data flows

Het verwerken van uitgebreide productinformatie kan niet goed en kosteffectief gedaan worden wanneer de juiste technologie niet aanwezig is. Een PIM systeem automatiseert de datastroom van aankopen en zorgt voor één bron van waarheid voor uw producten in uw gehele onderneming. U kunt het zelfs rechtstreeks integreren met uw ERP systeem en distributiekanalen om effectieve invoer en uitvoer van uw productinformatie mogelijk te maken.

Een recente businesscase van een Dynamicweb PIM klant toonde aan dat de kosten voor het verwerken van productdata met handmatige processen 54.000 EUR waren, terwijl de kosten voor het verwerken van diezelfde gegevens met de PIM oplossing slechts 15.000 EUR bedroegen. Dit komt uit op een kostenbesparing van 39.000 EUR of, in andere woorden, een verlaging in kosten van 30%.

Feiten over de study:

✔️ De data omvatte 10.000 SKU's met elk gemiddeld 70 attributen 
✔️ De attributen moesten in 3 talen worden ingevuld 
✔️ 33% van de gegevens moest binnen een jaar worden vernieuwd 

De belangrijkste kostenbesparingen werden behaald door:​

✔️ Een verlaagde werklast van 693.000 naar 429.000 attributen per jaar
✔️ Verdubbeling van de snelheid van het doorvoeren van de vereiste werklast
✔️ Drastische reductie in tijd besteed aan digitale assets
✔️ Een kostenverlaging in vergelijking met de softwarelicentiekosten van 6.000 EUR per jaar

Bereken uw PIM ROI 📊

Overweegt u een PIM systeem aan te schaffen? Probeer onze PIM RoI-calculator en zie uw potentiële jaarlijkse besparing door een PIM systeem te gebruiken voor uw e-commerce oplossing.