Wat is de ROI van Product Information Management (PIM)?

Meer en meer bedrijven zien de voordelen van een PIM systeem en nemen deze technologie over.
Geschreven door Dynamicweb op 13.01.2020, 09:00
Wat is de ROI van Product Information Management (PIM)?

Product Information Management of PIM is een groeiend begrip over de hele wereld. Het samengestelde jaarlijkse groeipercentage van de PIM markt zal naar verwachting groeien met 25,1 procent tussen 2019 en 2027. Meer en meer bedrijven zien de voordelen van een PIM systeem en nemen deze technologie over. Het is echter zeker begrijpelijk als dit een zakelijke zet is waar u nog niet 100% achter staat. 

PIM systemen zijn een investering. Voordat u vol vertrouwen met een nieuw systeem verder kunt gaan, moet u nagaan of het rendement op die investering, de ROI, de moeite waard is. Elk bedrijf wil investeren in producten en platformen die hun bedrijfsresultaten verbeteren, hetzij door kostenbesparingen, hogere winst, of beide. Hier is wat u moet overwegen met betrekking tot de ROI van Product Information Management.

Waar vindt u waarde in PIM

Systemen voor Product Information Management bieden vele voordelen, en dus waarde door deze voordelen. Overweeg wat er gebeurt als uw productgegevens om welke reden dan ook onjuist zijn. Misschien hebt u een gefrustreerde klant die het product wil retourneren. Misschien zullen ze klagen bij een vriend die niet meer bij uw bedrijf koopt, wat betekent dat u ook dat verdienpotentieel bent kwijtgeraakt. Misschien leiden onnauwkeurige gegevens tot een boete omdat u zich niet aan de wettelijke voorschriften houdt, of omdat u niet aan een servicenorm hebt voldaan. Het hebben van nauwkeurige gegevens via een PIM bespaart u al die kosten.

Een PIM systeem bespaart uw team ook veel tijd bij het handmatig invoeren van gegevens. Als uw bedrijf: a) elk productkenmerk en elk stukje informatie uit elke bron moet verplaatsen zodat het verbinding maakt met het product; b) die informatie moet doorsturen naar de verschillende kanalen die de gegevens nodig hebben, dit leidt tot c) verspilde tijd en verspilde kansen. Denk aan alles wat u en uw personeel met die tijd zouden kunnen doen als een PIM systeem gegevens voor u zou verwerken!

Nog een belangrijk gebied van rendement voor een PIM is het potentieel om uw verkoop uit te breiden en klanten beter te bereiken. Met sterke, nauwkeurige productgegevens is het eenvoudiger om klanten met specifieke producten te targeten, terugkerende klanten te behouden en nieuwe distributiekanalen te gebruiken. Dit kan uw bedrijf de kans geven om meer omzet te maken en uw netwerk op te bouwen.

ROI berekenen

Vanwege de manieren waarop PIM uw bedrijf ten goede komt, zoals verbeterde gegevensnauwkeurigheid, meer productiviteit of groter klantbereik, kan het lastig zijn om cijfers voor ROI te bedenken. Onze PIM ROI calculator kan u helpen bij het bedenken van solide cijfers achter de kostenreductie, optimalisatie van processen en omzetverhogingen die gepaard gaan met PIM en e-commerce.

Wij bieden u graag onze expertise op het gebied van productinformatie en e-commerce, afgestemd op uw bedrijf, uw doelen en uw behoeften. Neem vandaag nog contact met ons op! E-mail hro@dynamicweb.com.


 

Harry van Rossum 
Country Manager Benelux
Dynamicweb
hro@dynamicweb.com