Wat zijn de capaciteiten die een PIM oplossing nodig heeft?

Een Product Information Management (PIM) oplossing geeft u een 360-graden overzicht van uw productinformatie en één enkele plaats waar alle informatie over uw producten wordt beheerd.
Written by Dynamicweb on 29.10.2018, 08:00
Wat zijn de capaciteiten die een PIM oplossing nodig heeft?
Dergelijke informatie wordt doorgaans beheerd in verschillende applicaties en productiviteitstools, zoals spreadsheets en persoonlijke databases. Met de opkomst van e-commerce en de daarmee samenhangende behoefte voor meer beschikbare productinformatie, creëert deze benadering een reeks pijnpunten, zoals:
 

❌ Inconsistente, onnauwkeurige en onvolledige productinformatie in verschillende verkoopkanalen
❌ Het onvermogen om een duurzaam proces te handhaven voor het updaten van productinformatie
❌ Het niet kunnen halen van de time-to-market metrics voor nieuwe productreleases

Door een Product Information Management oplossing te gebruiken, kunt u:​
 

✔️ Al uw productinformatie bewaren en onderhouden op één plek
✔️ Slim omgaan met productinformatie, gerelateerde producten, digitale assets en andere referenties
✔️ Naadloos productdata verzamelen en distribueren van en naar interne en externe bronnen

Een flexibele datastructuur

Een uitdaging bij het beheren van productinformatie is dat we niet dezelfde productkenmerken nodig hebben voor verschillende productgroepen. Dit probleem op een flexibele en gebruiksvriendelijke manier aanpakken, is een kerncompetentie van een professionele Product Information Management (PIM) oplossing.​
 
Met een PIM oplossing kunt u de productkenmerken definiëren die vereist zijn voor elke groep producten. Sommige kenmerken zoals afmetingen, gewicht en kleur zijn nodig voor alle of de meeste producten, terwijl andere kenmerken zeer specifiek zijn voor een bepaalde groep producten. U zou deze vereisten intern kunnen definiëren en/of een externe standaard gebruiken zoals eClass, ETIM of andere beschikbare standaarden binnen de branche waar u actief in bent.
 
Het verkopen op marktplaatsen zoals Amazon vereist ook het onderhoud van producteigenschappen die nodig zijn om uw producten op deze marktplaatsen te kunnen posten.
 
Een goed doordachte PIM oplossing zal u niet alleen voorzien van flexibiliteit rond de eisen voor productkenmerken, maar het zal ook uw werkdruk verlichten wanneer de eisen hetzelfde zijn. Dit gebeurt door middel van overerving. Dit houdt in dat als een reeks productgroepen of specifieke producten dezelfde definities en waarden hebben, u de productinformatie op een gemeenschappelijk niveau kunt onderhouden en niet dezelfde gedeelde informatie voor elk product hoeft te verzamelen en te onderhouden.
 

💡 Voorbeeld: 

Als u een online fietsenwinkel runt, zullen de productkenmerken die u nodig heeft voor de verschillende soorten fietsen een beetje anders zijn en zullen de kenmerken voor de kleding en accessoires heel anders zijn.

Afbeelding: Screenshot van Dynamicweb PIM. Wilt u meer zien?

 

Het verzekeren van data kwaliteit 

Een Product Information Management (PIM) oplossing kan de kwaliteit van uw productgegevens meten. De essentiële dimensies van data kwaliteit voor productgegevens zijn: 

 

✔️ Volledigheid van productinformatie, essentieel voor self-service verkoopbenaderingen. Volledigheid moet worden afgemeten aan de specifieke vereisten voor de productgroep.

✔️ Tijdigheid van productinformatie, zodat u de meest actuele informatie beschikbaar hebt wanneer nodig in de verschillende verkoopkanalen. 

✔️ Conformiteit van productinformatie kan worden bereikt door het aanhouden van een interne of openbare norm voor productinformatie. 

✔️ Consistentie van productinformatie, zodat uw klanten soortgelijke producten kunnen vergelijken door dezelfde maatstaaf aan te houden.  

✔️ Nauwkeurigheid van productinformatie wordt gewaarborgd door bepaalde manieren voor het controleren van deze informatie aan te houden. 

 
 

Het waarborgen van relaties 

Een tweede uitdaging bij het beheren van productinformatie is het benutten van de vele mogelijkheden voor het verzamelen, opslaan en blootleggen van waardevolle relaties tussen producten. Zulke relaties kunnen zijn: 
 
🚩 Accessoires, zodat u de beste en meest geschikte accessoires voor het product kunt laten zien om een complete aankoopervaring mogelijk te maken. 
 
🚩 Onderdelen, zodat u uw klant kunt assisteren en een langdurige relatie kunt opbouwen. 
 
🚩 Vervangingen, zodat u een nieuwe, betere optie kunt voorstellen wanneer een product overbodig is geworden of een soortgelijk product wanneer uw voorraad op is. 
 
🚩 Cross-sell opties, zodat u de klant bewust kunt maken van producten die aansluiten op het product dat de klant in eerste instantie wilde aanschaffen. 
 
🚩 Up-sell opties, zodat u uw klant de mogelijkheid kunt geven tot een meer bevredigende aankoop. 
 
Voor veel soorten producten zult u veel varianten moeten beheren, zoals de maten en kleuren waaruit elke Stock Keeping Unit (SKU) bestaat. 
 
 

Digitale assets en referenties 

Het verwerken van productdata gaat ook over het opslaan en beheren van de relatie met digitale assets. Zulke assets zijn productafbeeldingen in verschillende grootten en gefotografeerd vanuit verschillende hoeken als deze niet worden onderhouden als 3D-media en video's, data sheets, lijntekeningen, brochures, installatiehandleidingen, certificaten en meer. 
 
U kunt uw Product Information Management (PIM) oplossing gebruiken om de kwaliteit van productafbeeldingen te controleren. De gebruikelijke dimensies voor datakwaliteit van afbeeldingen zijn: 
 
✔️ Uniek: U wilt dezelfde afbeelding gebruiken in uw gedrukte catalogus en in uw webshop.
✔️ Nauwkeurig: De afbeelding moet het beschreven product weergeven en niets anders. 
✔️ Consistent: De afbeeldingen voor soortgelijke producten moeten dezelfde stijl hebben. 
 
Datakwaliteit controles moeten ook worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle vereiste items aanwezig zijn. Net als bij productkenmerken verschillen de vereisten voor deze items per productgroep. 
 
Daarnaast kunt u uw klanten extra waarde bieden door te verwijzen naar beschikbare artikelen en andere bronnen die uw klanten kunnen ondersteunen bij het aankoopproces. 
 

Productinformatie in meerdere talen aanbieden

In de geglobaliseerde wereld van vandaag is één taal vaak niet voldoende wanneer u uw assortiment presenteert aan uw klanten. Een PIM oplossing moet producteigenschappen in vele talen kunnen verwerken.
 
Nogmaals, het vermogen om flexibiliteit te omarmen is essentieel, omdat sommige eigenschappen taalspecifiek zijn en anderen niet, waardenlijsten voor kleuren en andere referentiegegevens zijn taalspecifiek, maar andere opzoeklijsten zijn dat niet. 
 
Het toevoegen van 'taal' als een extra dimensie voor productvarianten zal in de meeste gevallen de laatste stap vormen voor het oplossen van uw problemen omtrent productdata door een professionele Product Information Management (PIM) oplossing te implementeren. 
 

Bereken uw PIM ROI 📊

Overweegt u een PIM systeem aan te schaffen maar bent u niet zeker van de businesscase? Probeer onze PIM RoI calculator en bekijk uw potentiële jaarlijkse besparing door een PIM systeem te gebruiken voor uw e-commerce oplossing.